Articulating the place of resistance in the Dialectic of enlightenment and in Lélia Gonzalez
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7289.2022.1.42421Keywords:
Critical theory, Resistance, Social theory, Racism and anti-racism, Forms of dominationAbstract
This article seeks to reflect upon the place of resistance in a conceptual-theoretical sense, hereto articulating so called critical theory of society, based upon diagnosis brought forward specially by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno, and the social theory of Lélia Gonzalez. By rooting its viewpoint in these two theoretical perspectives, conceived in very different historical and social contexts, I aim to address how they complement themselves and, as such, enhance the critical view on contemporary authoritarian manifestations. Notwithstanding the various changes taking place during the last decades, it thus presupposes that a number of key elements are constitutive of how the forms of repression and marginalization express themselves in capitalist societies, (re)producing an array of inequalities, foremost those of ethnic and racial kind. Hence, fostering resistance remains a vital quality to compose the horizon of intellectual practice of the social sciences.
Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1966) 2004. Erziehung nach Auschwitz. In Erziehung zur Mündigkeit, 88-104. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Boatcă, Manuela. 2015. Global inequalities beyond Occidentalism. Farnham: Ashgate.
Cohn, Gabriel. 1998. Esclarecimento e ofuscação: Adorno & Horkheimer hoje Lua Nova 43: 5-24. https://doi.org/10.1590/S0102-64451998000100002.
Collins, Patricia H. 2016. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado 31 (1): 99-127. https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100006.
Davis, Angela. 2016. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo.
Dubiel, Helmut. 1978. Wissenschaftsorganisation und politische Erfahrung: Studien zur frühen Kritischen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
DuBois, William E. B. (1899) 1967. The Philadelphia Negro. Nova Iorque: Schocken Books.
DuBois, William E. B. (1903) 2007. The Souls of Black Folk. Nova Iorque: Oxford University Press.
Gonzalez, Lélia. 2020. Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1979a) 2020. Cultura, etnicidade e trabalho. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 25-44. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1979b) 2020. A mulher negra na sociedade brasileira: uma abordagem político-econômica. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 49-64. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1980a) 2020. A questão negra no Brasil. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 183-190. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1980b) 2020. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 75-93. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1981) 2020. Mulher negra, essa quilombola. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 197-200. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1984) 2020. O racismo no Brasil é profundamente disfarçado. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 303-304. São Paulo: Zahar.
Gonzalez, Lélia. (1985) 2020. O Movimento Negro Unificado: um novo estágio na mobilização política negra. In Por um feminismo afro-latino-americano, organizado por Flavia Rios e Márcia Lima, 112-126. São Paulo: Zahar.
Hernández, Dinora. 2020. Imágenes dialécticas del patriarcado. Para una teoría crítica feminista. Constelaciones: Revista de Teoría Crítica 11-12: 353-381.
Horkheimer, Max. (1937) 1988. Traditionelle und kritische Theorie. In Gesammelte Schriften, organisiert von Gunzelin Schmid-Noerr e Alfred Schmidt, vol. 4, 162-219. Frankfurt am Main: Fischer.
Horkheimer, Max e Theodor W. Adorno. (1944) 1987. Dialektik der Aufklärung. In Gesammelte Schriften, organisiert von Gunzelin Schmid-Noerr e Alfred Schmidt, vol. 5, 16-290. Frankfurt am Main: Fischer.
Keim, Wiebke. 2010. Pour un modèle centre-périphérie dans les sciences sociales. Revue d’anthropologie des connaissances 3: 569-597. https://doi.org/10.3917/rac.011.0570.
Löwy, Michael e Eleni Varikas. 1992. A crítica do progresso em Adorno. Lua Nova 27: 201-215. https://doi.org/10.1590/S0102-64451992000300010.
Marx, Karl. (1867) 1968. Das Kapital (v. 1) – Marx Engels Werke, vol. 23. Berlim: Dietz.
Musse, Ricardo. 2009. Theodor Adorno: filosofia de conteúdos e modelos críticos. Trans/Form/Ação 32 (2): 135-145. https://doi.org/10.1590/S0101-31732009000200008.
Nascimento, Abdias do. 1978. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Nascimento, Beatriz. 1985. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora ano 3 (6/7): 41-49.
Rios, Flavia e Alex Ratts. 2016. A perspectiva interseccional de Lélia Gonzalez. In Pensadores negros – pensadoras negras. Brasil, séculos XIX e XX, organizado por Ana Flávia Magalhães Pinto e Sidney Chaloub, 387-403. Belo Horizonte: Fino Traço.
Simmel, Georg. (1908) 1992. Soziologie. Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Weber, Max. (1917) 1992. Wissenschaft als Beruf. In Max Weber Gesamtausgabe, organisiert von Wolfgang Schluchter, Abt. I, vol. 17, 70-111. Tübingen: J. C. B. Mohr/Paul Siebeck.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Civitas – Journal of Social Sciences
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer by the authors of the right for printed and digital publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite this journal as the site of original publication. As the journal is of open access, the articles are allowed for free use in scientific and educational applications, with citation of the source (please see the Creative Commons License at the bottom of this page).