“Being a sexologist is not a teacher’s competence”: the public debate on gender and sexuality in the National Education Plan

Authors

  • Elaine Reis Brandão Instituto de Estudos em Saúde Coletiva Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Rebecca Faray Ferreira Lopes Instituto de Estudos em Saúde Coletiva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2018.1.28265

Keywords:

Gênero. Sexualidade. Educação. Política sexual. Moralidade.

Abstract

The article aims to systematize and discuss the premises conducting the
recent public debate in the Brazilian society regarding the inclusion of gender and sexuality-related contents in the National Education Plan. It is a documental socioanthropological research with documents extracted from public internet sources  between 2011-2017, comprising government bodies, non-governmental organizations, and several news sites. The social construction of gender and sexuality perspective is questioned for being disruptive to the family for certain religious and political segments, being its approach in the school considered inappropriate. Another view is based on the discrimination and violence suffered by the students, due to the persisting stigma and gender inequality in the school settings. Thus, such contents would aid in the educational process of coexistence with sexual, gender and racial diversity. In this debate, sociocultural and political dimension of gender and sexuality are affirmed. Intervenient aspects in the approval of public policies indicate difficulties to guarantee the secular State, denoting what Carrara refers as “new geography of evil and sexual danger” when discussing sexual policies and their peculiar styles of moral regulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988 (2 nov. 2016).

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: lei nº 8069, 13 de julho de 1990 (2 nov. 2016).

BRASIL. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, 20 de dezembro de 1996 (02 nov. 2016).

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997 (15 nov. 2016).

BRASIL. Projeto de lei nº 8.035, de dezembro de 2010: aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011/2020 e dá outras providências <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7244-pne-projeto-leipdf&

category_slug=dezembro-2010-pdf&Itemid=30192> (1 set. 2016).

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014 (2 nov. 2016).

BRASIL. Senado Federal. Projeto de lei da Câmara nº 103, 2012: aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências <25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/108259> (2 nov. 2016).

CABRAL, Cristiane Silva; HEILBORN, Maria Luiza. Avaliação das políticas

públicas sobre educação sexual e juventude: da Conferência do Cairo aos dias atuais. In: Rumos para Cairo + 20: compromissos do governo brasileiro com a plataforma da Conferência Internacional sobre População e Desenvolvimento. Brasília: Cidade Gráfica, 2010. p. 100-128.

CARRARA, Sergio; HEILBORN; Maria Luiza (orgs.). Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, orientação sexual e relações étnicoraciais. Rio de Janeiro: Cepesc; Brasília: SPM, 2009.

CARRARA, Sérgio. Moralidades, racionalidades e políticas sexuais no Brasil contemporâneo. Mana, v. 21, n. 2, p. 323-345, 2015 <10.1590/0104-93132015v21n2p323>.

CARVALHO, Marcos Castro; SÍVORI, Horacio Federico. Ensino religioso, gênero e sexualidade na política educacional brasileira. Cadernos Pagu, n. 50, e175017, 2017 <10.1590/18094449201700500017>.

CELLARD, André. A análise documental. In: Jean Poupart; Jean-Pierre Deslauriers; Lionei-H. Groulx; Anne Laperriere; Robert Mayer; Álvaro Pires (orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

FACCHINI, Regina; SIVORI, Horacio. Conservadorismo, direitos, moralidades e violência: situando um conjunto de reflexões a partir da Antropologia. Cadernos Pagu, n. 50, e175000, 2017 <10.1590/18094449201700500000>.

GESSER, Marivete; OLTRAMARI, Leandro Castro; PANISSON, Gelson. Docência e concepções de sexualidade na educação básica. Psicologia & Sociedade, v. 27, n. 3, p. 558-568, 2015 <10.1590/1807-03102015v27n3p558>.

HEILBORN, Maria Luiza; BRANDÃO, Elaine Reis; CABRAL, Cristiane Silva.

Teenage pregnancy and moral panic in Brazil. Culture, Health & Sexuality, v. 9, n. 4, p. 403-414, 2007 <10.1080/13691050701369441>.

JUNQUEIRA, Rogerio Diniz. “A homofobia não é um problema. Aqui não há gays nem lésbicas!”: estratégias discursivas e estados de negação da discriminação por orientação sexual e identidade de gênero nas escolas. Revista de Psicologia da Unesp, v. 9, n. 1, p. 123-139, 2010.

LONGARAY, Deise Azevedo; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Espaços educativos e produção das subjetividades gays, travestis e transexuais. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 62, p. 723-747, 2015 <10.1590/S1413-24782015206209>.

LOWENKRON, Laura; MORA, Claudia. A gênese de uma categoria. Entrevista com Rogerio Diniz Junqueira. Centro Latino-Americano em Sexualidade e Direitos Humanos: IMS/Uerj, 2017

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. São Paulo: Vozes, 1997.

LUNA, Naara. A criminalização da “ideologia de gênero”: uma análise do debate sobre diversidade sexual na Câmara dos Deputados em 2015. Cadernos Pagu, n. 50, e175018, 2017 <10.1590/18094449201700500018>.

MARIANO, Marina; ALTMANN, Helena. Educação física na educação infantil: educando crianças ou meninos e meninas? Cadernos Pagu, n. 46, p. 411-438, 2016 <10.1590/18094449201600460411>.

MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, p. 725-747, 2017 <10.1590/s0102-69922017.3203008>.

NARDI, Henrique Caetano; QUARTIERO, Eliana Teresinha. A diversidade sexual na escola: produção de subjetividade e políticas públicas. Revista Mal-Estar e Subjetividade, v. 11, n. 2, p. 701-725, 2011.

OLIVEIRA, Rosana Medeiros; DINIZ, Débora. Materiais didáticos escolares e injustiça epistêmica: sobre o marco heteronormativo. Educação & Realidade, v. 39, n. 1, p. 241-256, 2014 <10.1590/S2175-62362014000100014>.

PALMA, Yáskara Arrial; PIASON, Aline da Silva; MANSO; Almudena Garcia

Manso; STREY, Marlene Neves. Parâmetros curriculares nacionais: um estudo sobre orientação sexual, gênero e escola no Brasil. Temas em Psicologia, v. 23, n. 3, p. 727-738, 2015 <10.9788/TP2015.3-16>.

REIS, Toni; EGGERT, Edla. Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros. Educação & Sociedade, v. 38, n. 138, p. 9-26, 2017 <10.1590/es0101-73302017165522>.

RUSSO, Jane A.; ROHDEN, Fabíola; TORRES, Igor; FARO, Livi. O campo da sexologia no Brasil: constituição e institucionalização. Physis, v. 19, n. 3, p. 617-636, 2009 <10.1590/S0103-73312009000300004>.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SEFFNER, Fernando. Um bocado de sexo, pouco giz, quase nada de apagador e muitas provas: cenas escolares envolvendo questões de gênero e sexualidade. Revista de Estudos Feministas, v. 19, n. 2, p. 561-572, 2011 <10.1590/S0104-026X2011000200017>.

SEFFNER, Fernando. Sigam-me os bons: apuros e aflições nos enfrentamentos ao regime da heteronormatividade no espaço escolar. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 1, p.145-159, 2013 <10.1590/S1517-97022013000100010>.

VIANNA, Adriana; LOWENKRON, Laura. Apresentação. Dossiê Gênero e Estado: formas de gestão, práticas e representações. Cadernos Pagu, n. 51, e175100, 2017 <10.1590/18094449201700510000>.

VIANNA, Cláudia Pereira. O movimento LGBT e as políticas de educação de gênero e diversidade sexual: perdas, ganhos e desafios. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 791-806, 2015 <10.1590/s1517-97022015031914>.

VIANNA, Claudia Pereira; CARREIRA, Denise; LEÃO, Ingrid; UNBEHAUM;

Sandra; CARNEIRO, Suelani; CAVASIN; Sylvia. Gênero e educação: fortalecendo uma agenda para as políticas educacionais. São Paulo: Ação Educativa, Cladem, Ecos, Geledés, Fundação Carlos Chagas, 2016.

VIANNA, Claudia Pereira; UNBEHAUM, Sandra. O gênero nas políticas públicas de educação no Brasil: 1988-2002. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 77-104, 2004 <10.1590/S0100-15742004000100005>.

WEEKS, Jefrey. O corpo e a sexualidade. In: Guacira Lopes Louro (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo horizonte: Autêntica, 1999. p. 35-82.

Published

2018-04-13

How to Cite

Brandão, E. R., & Lopes, R. F. F. (2018). “Being a sexologist is not a teacher’s competence”: the public debate on gender and sexuality in the National Education Plan. Civitas: Journal of Social Sciences, 18(1), 100–123. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2018.1.28265

Issue

Section

Gender and Sexuality: between the explosion of pluralism and the clashes of normalization - submissons: May-Aug. 2017