Brazilian songs in a French university: classroom practices from the perspective of literomusical literacy

Authors

  • Adriana Celia Alves UNESP

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33285

Keywords:

songs, teaching of PFL/PAL, literomusical literacy.

Abstract

This study aims to discuss the planning of Portuguese as an additional language course that uses the song as a guiding instrument for the classes. The research involved intermediate level students of a University Diploma of Brazilian Portuguese, a short course offered in the research institution in order to offer a deeper study of Brazilian language and culture for academic and professional purposes. Based on semistructured questionnaires, students’ profiles for learning the Portuguese language in the Brazilian variant, a profile was built to design the lessons. From the perspective of literomusical literacy (Coelho de Souza, 2014) we reflected on the use of musical genres in the Portuguese as an additional language classroom in order to explore the linguistic, cultural and socio-historical aspects of the song, in order to provide students an amplified view of language and Brazilian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auger, N. (2007). L’enseignent-apprentissage de la langue française en France. Diversité: Les Enjeux de L’apprentissage de la Langue Française, (151), 121-126.

https://doi.org/10.4000/books.pur.32793

Auger, N. & Clerc, S. (2006). Les représentations de l’hispanité chez des élèves français: Constat et urgence d’une pédagogie interculturelle. In M. B. Cuevas & M. G. C. Bejano, M. G. (Eds.), Actes du colloque La cultura del otro: Espanol en Francia, francés en España (pp. 980-992). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Beacco, J. C. (2004). Guide pour l’élaboration des politiques linguistiques éducatives en Europe: De la diversité linguistique à l’éducation plurilingue. Strasbourg: Conseil de l’Europe. Division de Politiques Linguistiques.

Camargos, G. T. P. (2009). Letra e música um gênero de grafia e som. In R. L. P. Dell’Isola (Org.), Nos domínios dos gêneros textuais (v. 1, pp. 18-18). Belo Horizonte: FALE/UFMG.

Christiano, C. (2017). A prática do ensino do Português como língua estrangeira. Macau: Instituto Politécnico de Macau.

Coelho de Souza, J. (2012). Canção: Letra e música no ensino de português como língua adicional. In Anais Eletrônicos do 9º Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. Vitória: Associação de Linguística Aplicada do Brasil.

Coelho de Souza, J. (2014). Letra e música: Uma proposta para o ensino de canção na aula de Português Língua Adicional (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1059

Flores, C. M. (2013). Português língua não materna: Discutindo conceitos de uma perspectiva linguística. In R. Bizarro & C. Flores (Orgs.), Português língua não materna: Investigação e ensino (pp. 35-46). Lisboa: Lidel.

Figueiroa, C. F. M. (2011). A canção: Um objeto (inter) cultural de aprendizagem na aula de PLE (Dissertação de Mestrado). Universidade do Porto, Porto.

Gobbi, D. (2001). A música enquanto estratégia de aprendizagem no ensino da língua inglesa (Dissertação de Mestrado). Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul.

https://doi.org/10.5327/z2594539420170000205

Griffee, D. (1992). Songs in action: Classroom techniques and resources. New York: Prentice Hall.

Griffee, D. (2010). Personal communication with the author. New York: Prentice Hall.

Khaghaninejad, M. S. & Fahandejsaadi, R. (2016). Music and Language Learning. Shiraz: Shiraz University.

Kumaravadivelu, B. (2008). Cultural globalization and language education. New Haven: Yale University Press.

Lacorte, M. & Thurston-Griswold, H. (2001). Music in the foreign language classroom: Developing linguistic and cultural proficiency.

Rocha, N. A. & Gileno, R. S. (2015). Ensino e aprendizagem de Português língua estrangeira (PLE) repensando o contexto de imersão. Revista Entre Línguas, Araraquara, 1(2), 237-253.

https://doi.org/10.17771/pucrio.ple.33611

Rocha, N. A. (2014). Articulações teórico-práticas em cursos de formação de língua estrangeira: Ensinando espanhol por meio de músicas. In Anais do 16º ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas: Unicamp, 2012.

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n3p124

Schlatter, M. (2009). O ensino de língua estrangeira na escola: uma proposta de letramento. Caleidoscópio, 7(1), 11-23.

https://doi.org/10.4013/cld.2009.71.02

Shayakhmetova, L., Shayakhmetova, L., Ashrapova, A., & Zhuravleva, Y. (2017). Using songs in developing intercultural competence. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 639-646.

https://doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1157

Soardi, A., Souza, C. P., & Ferreira, M. F. (2013). A prática de ensino da língua espanhola: Utilizando a música como recurso didático. In Anais do 10º Seminário de Iniciação Científica Sóletras – Estudos Linguísticos e Literários. Jacarezinho: UENP.

https://doi.org/10.19146/pibic-2016-51497

Souza, P. (2010). Cancões na abordagem de aspectos culturais no ensino-aprendizagem do português do Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

https://doi.org/10.5327/z2176-947820170225

Tonelli, F. (2012). O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE: Uma experiência com aprendentes hispanofalantes (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1022

Tonelli, F. (2017). A interculturalidade nas canções presentes em materiais didáticos de PLE. In Anais do 6º Congresso Latino-americano de Formação de Professores de Línguas (pp. 288-301). São Paulo: Blucher.

https://doi.org/10.5151/edupro-clafpl2016-024

Tonelli, F., Barbosa, L. M. (2017). Canção e ensino de português para estrangeiro: Reflexões sobre o curso “cultura popular brasileira temas e histórias do samba. Portuguese Language Journal, 11, 13-39.

Published

2019-08-01

How to Cite

Alves, A. C. (2019). Brazilian songs in a French university: classroom practices from the perspective of literomusical literacy. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 10(1), e33285. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33285

Issue

Section

Article