On Campus and Off Campus Guide: report on an experience of pedagogical project in Higher Education

  • Lívia Pretto Mottin Univates
  • Makeli Aldrovandi PUCRS
Keywords: English as an additional language, learning through projects, meaningful learning, guide.

Abstract

This work aims to present a project of English as an additional language for Brazilian students of mixed levels. Based on the perspective of learning through projects, and considering the need for a meaningful teaching process of additional language, a project was developed to create a guide for exchange students arriving at the university. For the preparation of this guide, 140 students from 5 classes, led by two professors, were mobilized. The guide – the final product of the project – was made available to the International Relations Office of the institution to be distributed to the exchange students who have knowledge in the English language. Working with projects allows all students to be fully involved, offering the group a range of varied and equally important skills and knowledge, making the language lesson more than a time to learn rules about a language, but a moment to exchange knowledge and promote interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrighetti, Graziela. H. 2012. Reflexões sobre o ensino de português para falantes de outras línguas através da pedagogia de projetos. In Português como Língua Adicional: reflexões para a prática docente (p. 71-90). Porto Alegre: Bem Brasil.

Bakhtin, Mikhail. 2003. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

British Council Brasil. 2018. Universidades para o mundo – Desafios e oportunidades para a internacionalização. Disponível em: <https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/guia_universidades_para_o_mundo.pdf>. Acesso em 21 maio 2018.

Clark, Herbert H. 2000. O uso da linguagem. Cadernos de Tradução, 9, p. 49-71. [Tradução por Nelson de Oliveira Azevedo e Pedro M. Garcez de: Clark, Herbert H. 1996. The use of language. In Herbert H. Clark. Using language (p. 3-25). Cambridge: Cambridge University Press.]

Finardi, Kyria R. & Porcino, Maria C. 2015. O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil. Horizontes de Linguística Aplicada, 14(1), p. 109-134.

Gonzalez, Nancibel Webber & Schlatter, Margarete. 2016. Aprendizagem de Português como Língua Adicional em um projeto colaborativo online. Horizontes de Linguística Aplicada, 15(2), p. 115-142.

Hernández, Fernando, Ventura, Montserrat. 1998. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed.

Hernández, Fernando. 2001. Os projetos de trabalho: um mapa para navegantes em mares de incertezas. Projeto: Revista de Educação (Porto Alegre), 4, p. 2-7.

Hernández, Fernando. 2014. Entrevista com o Professor Fernando Hernández. Revista Bem Legal, 4(1), p. 65-72. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/revistabemlegal/edicoesanteriores/

no_1_2014/entrevista-com-o-professor-fernando-Hernández>. Acesso em 23 maio 2018.

Schlatter, Margarete & Garcez, Pedro de Moraes. 2009. Língua espanhola e língua inglesa: referencial curricular. Referenciais curriculares do Estado do Rio Grande do Sul (p. 125-172). Porto Alegre: Secretaria da Educação.

Schlatter, Margarete & Garcez, Pedro. 2012. Línguas Adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra.

Welp, Anamaria de Souza K. & Vial, Ana Paula S. 2016. Currículo com base em projetos pedagógicos: relato de uma experiência na educação superior. Revista Entrelinhas, 10(2), p. 230-254.

Published
2018-09-19
How to Cite
Mottin, L. P., & Aldrovandi, M. (2018). On Campus and Off Campus Guide: report on an experience of pedagogical project in Higher Education. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 9(1), 103-114. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.1.31133
Section
Article