Desenhos Animados e Representação Feminina: uma trajetória em produções brasileiras
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2017.2.28955Keywords:
Personagens femininas, animação brasileira, representação femininaAbstract
Em 2017, comemora-se o centenário da exibição da primeira animação brasileira. O artigo analisa o momento em que a representação feminina tem início nestas animações e seus desdobramentos até hoje. Após uma revisão de literatura, observa-se que, em geral, as personagens nacionais têm se distanciado dos estereótipos de gênero, sendo “Mônica” uma de suas mais conhecidas. Este fato acompanha a mudança do cenário da representação do feminino na animação mundial.
References
ATHAYDE, Marco A. S. de. Cinema de Animação no Brasil: história e indústria moderna. 2013. 73 f. Monografia (Curso de Comunicação Social-Audiovisual) – Faculdade de Comunicação Social, Universidade de Brasília, Brasília – DF, 2013.
BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
CASTRO, Lidiane N. de. Feminismo e conto de fadas: uma análise do filme Frozen. Revista Philologus, Rio de Janeiro, Ano 22, n.64 Supl.: Anais do VIII SINEFIL. CiFEFiL, jan./abr.2016.
DESENHANDO o Brasil: Uma história Animada. Direção: André Costa Mendes. São Paulo, SP: Trabalho de conclusão de curso da Universidade Metodista de São Paulo, 2013. (27 min), son., color, e p&b, som original. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=q1W7IZ6ACoA. Acesso em 01 de abril de 2017.
FERNANDES, Luiza H. P. Princesas em evolução: a construção da identidade feminina nos contos de fadas do cinema de animação contemporâneo. 2015. 149 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Letras e Artes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros - RN, 2015.
GOMES, Andréia P. História da animação brasileira. Universidade do Estado do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: http://www.cenacine.com.br/wp-content/uploads/historia-da-animacao-brasileira1.pdf. Acesso em 17 de março de 2017.
LIPOVETSKY, Gilles. A terceira mulher. Permanência e revolução do feminino. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
LOPES, Karina E. L. dos S. Análise da evolução do Estereótipo das princesas da Disney. 2015. 52 f. Monografia (Curso de Comunicação Social - Publicidade e Propaganda) – Faculdade de Tecnologia e Ciências Sociais Aplicadas, Centro Universitário de Brasília, Brasília – DF, 2015.
MORENO, Antônio. A Experiência Brasileira no Cinema de Animação. Rio de Janeiro: Editora Artenova, 1978.
SILVA, Rosemeire F. da. De um pioneiro a outro, um salto da tecnologia no cinema de animação brasileiro. São Paulo, 1999. Dissertação (mestrado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.
SOLOMON, Charles (org.). The Art of the Animated Image: an Anthology. Los Angeles: The American Film Institute, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.