Dilma Rousseff: jornalismo e aborto nas eleições presidenciais de 2010
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2014.1.19213Keywords:
Eleições, jornalismo, aborto.Abstract
A personalização das campanhas é uma prática cada vez mais comum no Brasil por diversos motivos. Um deles pode ser apontado como a colocação da política como algo próprio do consumo. Ou seja, mais importante do que as propostas políticas de cada candidato(a) ou partido é a preocupação com a cobertura jornalística, que está mais centrada na vida privada de cada um dos agentes que participam da “guerra eleitoral”, sobretudo das mulheres. Foi o que procuramos identificar com relação à discussão sobre o aborto nas eleições presidenciais de 2010, sua influência no processo eleitoral e suas repercussões.References
ALDÉ, Alessandra. A construção da política: democracia, cidadania e meios de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
FAUSTO NETO, Antônio. O impeachment da televisão: como se cassa um presidente. Rio de Janeiro: Diadorim, 1995.
FRANÇA, Vera; CORRÊA, Laura. Dilma Rousseff: Transição de imagens no processo de construção de uma mulher presidenciável. In: FAUSTO NETO, Antônio; MOUCHON, Jean; VERÓN, Eliseo. Transformações de midiatização presidencial: corpos, relatos, negociações, resistências. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2012.
GOMES, Wilson. Transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.
MORENO, Rachel. A imagem da mulher na mídia: controle social comparado. São Paulo: Publisher Brasil, 2012.
RUBIM. Antonio Albino Canelas. Visibilidades e estratégias nas eleições presidenciais de 2002: política mídia e cultura. In. RUBIM. Antonio Albino Canelas. (org). Eleições Presidenciais em 2002 no Brasil: ensaios sobre mídia cultura e política. São Paulo: Hacker, 2004.
_________. Espetáculo, Política e Mídia. In: XI Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de PósGraduação em Comunicação – Compós, 2002, Rio de Janeiro. Anais do XI Encontro Anual da Compós. Rio de Janeiro: UFRJ, 2002.
SÁDABA, Teresa. Framing: el encuadre de las noticias – El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía, 2007.
SANEMATSU, Marisa; MELO, Jacira. Cobertura sobre mulheres na política nas eleições de 2010: uma oportunidade perdida de aprofundar o debate. In ALVES, José Eustáquio Diniz; JARDIM PINTO, Céli Regina; JORDÃO, Fátima (org.) Mulheres nas eleições 2010. São Paulo: ABCP/Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.