Poetry’s uncertain lens: Herberto Helder e Fernando Lemos
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.1.33729Keywords:
Poetry. Photography. Self-portrait. Herberto Helder. Fernando LemosAbstract
Herberto Helder’s work contributes to think about the relations between poetry and other arts, such as photography and cinema. This article explores a possible way of these connections based on the poem “Retratíssimo ou narração de um homem depois de maio”, extending the reading of Helder’s text to a photographic work, the self-portrait “Eu poeta” by Fernando Lemos. Considering that Helder presents a “Retratoblíquo” in which he includes the expression “Julgo ser eu”, advocating the figurative uncertainty of the poem, this paper proposes an amplification of the obliquity of the poetic self-portrait to show that the self-portraying ambiguity may suggest the crossing of different artistic objects in the eyes of the reader
Downloads
References
AMAR, Pierre-Jean. História da fotografia, tradução de Victor Silva. Lisboa: Edições 70, 2010.
ARAGÃO, António. Os bancos antes da nacionalização. Funchal: [edição do autor], 1975.
BARTHES, Roland. La mort de l’Auteur. In: BARTHES, Roland. Le bruissement de la langue. Essais critiques IV. Paris: Seuil, 1984. 61-67.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Lisboa: Edições 70, 2017.
BEAUJOUR, Michel. Miroirs d’encre: rhétorique de l’autoportrait. Paris: Seuil, 1980.
BONAFOUX, Pascal. L’autoportrait au XXe siècle: Moi Je, par soi-même. Paris: Diane de Selliers, 2004.
BRAZ, Paulo. O que vemos, ao ler Herberto Helder: algumas notas. ELyra: revista da rede internacional Lyracompoetics, n.º 6, 71-89, out. 2015. http://elyra.org.
CASTRO, E.M. de Melo e. Antologia para inici-antes. Porto: Ausência, 2003.
DURAND, Régis. Fernando Lemos ou a leveza do signo. In: À sombra da luz [catálogo de exposição]. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994. [s.p.]
Fernando Lemos. À sombra da luz [catálogo de exposição]. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994.
Fernando Lemos. À sombra da luz: à luz da sombra. Fotografias 1949-1952 [catálogo de exposição]. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2004.
FREITAS, Manuel de. Uma espécie de crime: Apresentação do rosto de Herberto Helder. Lisboa: &etc, 2001.
GONÇALVES, António. Fernando Lemos. Entrevista [entrevista com Fernando Lemos]. In: AA.VV., Eu sou fotografia. Fernando Lemos. Vila Nova de Famalicão: Fundação Cupertino de Miranda, 2011. 14-23.
GUEDES, Maria Estela. Herberto Helder, poeta obscuro. Lisboa: Moraes, 1979.
HELDER, Herberto. A colher na boca. Lisboa: Guimarães, 1961.
HELDER, Herberto. Lugar. Lisboa: Guimarães, 1962.
HELDER, Herberto. Apresentação do rosto. Lisboa: Ulisseia, 1968.
HELDER, Herberto. Poemas completos, 2.ª edição. Porto: Porto Editora, 2015a.
HELDER, Herberto. Photomaton & vox, 6.ª edição. Porto: Porto Editora, 2015b.
LEMOS, Fernando. Cá & lá. Poesia. Antecedido de teclado universal. Lisboa: INCM, 1985.
LEMOS, Fernando. Depoimento 2. Depoimento 3. In: À sombra da luz [catálogo de exposição]. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994. [s.p.]
LEMOS, Fernando. Biografia I. In: Fernando Lemos. À sombra da luz: à luz da sombra. Fotografias 1949-1952 [catálogo de exposição]. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2004. 96-99.
LOPES, Silvina Rodrigues. A inocência do devir. Ensaio a partir da obra de Herberto Helder. Lisboa: Vendaval, 2003.
MAFFEI, Luis. Herberto Helder, um retrato. In: Todas as musas, ano 1, n.º 2, 66-80, jan.-jul.de 2010. https://www.todasasmusas.org.
MARINHO, Maria de Fátima. Herberto Helder: a obra e o homem. Lisboa: Arcádia, 1982.
MARTELO, Rosa Maria. A forma informe. Leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.
MARTELO, Rosa Maria. Os nomes da obra: Herberto Helder ou o poema contínuo. Lisboa: Documenta, 2016.
MEDEIROS, Margarida. Fotografia e verdade. Uma história de fantasmas. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.
MOLDER, Jorge. [Sem título]. À sombra da luz [catálogo de exposição]. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994. [s.p.] O rosto da máscara. Auto-representação na arte portuguesa [catálogo de exposição]. Lisboa: Centro Cultural de Belém, 1994.
PEREIRA, Mariana. Lemos. Um retrato de quem fixou um adeus português. In: Diário de Notícias [online], fev. 2018. https://www.dn.pt.
PINHARANDA, João Lima. Fernando Lemos. In: O rosto da máscara. Auto-representação na arte portuguesa [catálogo de exposição]. Lisboa: Centro Cultural de Belém, 1994. 180-183.
RIBEIRO, Eunice. O autorretrato em literatura: ilustração e ruína. Limite, n.º 9, 321-335, 2015. http://www.revistalimite.es.
RUBIM, Gustavo. [Recensão crítica a A faca não corta o fogo. Súmula & inédita, de Herberto Helder]. In: Colóquio/Letras, n.º 172, 215-217, set. 2009.
SERÉN, Maria do Carmo. Fernando Lemos: a fotografia surrealista, tradução de Maria Luísa Santos Costa. Porto: Mimesis, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.