Excentric narrators in One Two: the written as a subsidy to the construction of female subjectivity in the novel of Eliane Brum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.4.33124

Keywords:

Contemporary feminine fiction. Eliane Brum. Decentralization. Writing and subjectivity.

Abstract

Starting from a historical contextualization about the relationship that women had with writing, this article reflects about the emergence of the female narrative voice in the novel One Two, written by the brazilian journalist Eliane Brum and published in 2011. This novel presents a conflicting relationship between mother and daughter due to traumas experienced in the past, they reveal those traumas as they tell the story as co-narrators of pain, lacerations and wounds never healed. In the face of their decentralization from the social place as women marked by traumas and abuses, the writing of their memories has a cathartic effect, whereby they can construct their subjectivity. The theoretical contributions from cultural studies and feminist critics, especially Showalter (1994), Muzart (1985), Zolin (2009a, 2009b), Touraine (2011), Dalcastagné (2012) and Woolf (2014), will support our reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natacha dos Santos Esteves, Universidade Estadual do Paraná, Campo Mourão, PR

Graduanda do curso de Letras Português/Inglês, da Universidade Estadual do Paraná/campus de Campo Mourão, Paraná, Brasil. É bolsista do PIBIC/CNPq, com o desenvolvimento da pesquisa “A subjetificação feminina por meio da escrita: uma leitura do romance Uma Duas, de Eliane Brum”, orientada pela professora Wilma dos Santos Coqueiro.

Wilma dos Santos Coqueiro, Universidade Estadual do Paraná, Campo Mourão, PR

Doutora em Letras, Área de concentração em Estudos Literários, pela Universidade Estadual de Maringá. Docente adjunta na área de Literaturas de Língua Portuguesa do colegiado de Letras da Universidade Estadual do Paraná, campus de Campo Mourão, Paraná, Brasil.

References

BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 2009.

BONNICI, Thomas. O cânone literário e a crítica literária: o debate entre a exclusão e a inclusão. In: BONNICI, Thomas; FLORY, Alexandre Villibor; PRADO, Márcio Roberto do Prado (org.). Margens instáveis: tensões entre teoria, crítica e história da literatura. Maringá: Eduem, 2011.

BRANDÃO, Ruth Silviano. A vida escrita. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

BRUM, Eliane. Uma duas. 2. ed. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2018.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura Brasileira Contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte, 2012.

KAUR, Rupi. Outros jeitos de usar a boca. São Paulo: Planeta, 2017.

MUZART, Zahidé Lupinacci. A questão do cânone. Anuário de Literatura, n. 3. Florianópolis: [S. n.], 1995.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da Literatura do século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016. https://doi.org/10.4067/s0718-22952018000200400

REIS, Roberto. “Cânon”. In: JOBIM, José Luís (org.). Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

SOLNIT, Rebecca. Os homens explicam tudo para mim. São Paulo: Cultrix, 2017.

SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

TOURAINE, Alain. O mundo das mulheres. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. São Paulo: Tordesilhas, 2014.

ZOLIN, Lúcia Osana. Literatura de Autoria Feminina. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org.). Teoria Literária: Abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009a.

ZOLIN, Lúcia Osana. Crítica Feminista. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org.). Teoria Literária: Abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009b.

Published

2019-12-31

How to Cite

Esteves, N. dos S., & Coqueiro, W. dos S. (2019). Excentric narrators in One Two: the written as a subsidy to the construction of female subjectivity in the novel of Eliane Brum. Letras De Hoje, 54(4), 475–482. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.4.33124

Issue

Section

Formas e efeitos do descentramento na ficção contemporânea