Discursive ethos: an image, a polemic

Authors

  • Edgar Godoi Gabriel Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Silma Ramos Coimbra Mendes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30926

Keywords:

French Discourse Analysis, education system, advertising, discursive ethos.

Abstract

This work aims at discussing the commercialization of education system phenomenon from the discursive ethos apprehension in a private higher education institution’s advertising, whose circulation has generated controversies by portraying the socio-historical time in which the financial market advances on the education system. For this, we resort to the French Discourse Analysis theoretical-methodological framework, in its enunciative way, and to the concept of Discursive Ethos, as developed by Dominique Maingueneau. Collected in its digital format, corpus consists of an advertising poster that engendered polemic in social networks and, therefore, was withdrawn from circulation. Results show that the choice of the guarantor of the speech represents the embodiment of neoliberalism in its current conjuncture. However, although with the favorable conditions of production, the ethical world offered in this discourse was not well accepted, ending up in its interdiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise; BORGHI, Raquel; ARELARO, Lisete. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de “sistemas de ensino” por municípios paulistas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 799-818, out. 2009. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302009000300009. Acesso em: 26 maio 2018.

AMOSSY, Ruth (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de Análise do Discurso. 3. ed. Coord. de tradução Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2012.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 2005.

GENTILI, Pablo. O discurso da “qualidade” como nova retórica conservadora no campo educacional. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 113-177.

GORDON, Colin. Government rationality: An introdution. In: BURCHELL, Graham; GORDON, Colin; MILLER, Peter (Eds.). The Foucault effect: Studies in governmentality. Chicago: The University of Chicago Press, 1991. Disponível em:

https://laelectrodomestica.files.wordpress.com/2014/07/the-foucault-effect-studies-in-governmentality.pdf. Acesso em: 26 maio 2018.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos Discursos. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2008a.

MAINGUENEAU, Dominique. Problemas de ethos. In: POSSENTI, Sírio; SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Perez de (Org.). Cenas da enunciação. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008b. p. 55-73.

MAINGUENEAU, Dominique. A noção de hiperenunciador. In: POSSENTI, Sírio; SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Perez de (Org.). Cenas da enunciação. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008b. p. 93-111.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008c. p. 11-29.

MAINGUENAU, Dominique. Ethos, cenografia e incorporação. In: AMOSSY, Ruth (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 69-92.

MAINGUENEAU, Dominique. Retorno crítico sobre o ethos. In: BARONAS, Roberto L.; MESTI, Paula C.; CARREON, Renata de O. (Org.). Análise do Discurso: entorno da problemática do ethos, do político e de discursos constituintes. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 13-34.

MANCEBO, Deise. Estratégias discursivas neoliberais: uma contribuição para a análise de suas repercussões na educação e na universidade. [s.d.]. Disponível em:

http://www.anped11.uerj.br/19/MANCEBO.htm. Acesso em: 26 maio 2018.

Published

2018-12-30

How to Cite

Gabriel, E. G., & Mendes, S. R. C. (2018). Discursive ethos: an image, a polemic. Letras De Hoje, 53(3), 440–448. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30926

Issue

Section

Ethos Discursivo: Alcance, Desafios e Potencialidades