Cognitive neuroscience in the classroom: teaching strategies in Spanish Language
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.1.28663Keywords:
Cognitive Neuroscience, Reading, Spanish languageAbstract
In this article, we present an analysis of the activities of a didactic material developed for teaching reading in Spanish (PINHO, 2015b), based on concepts of Cognitive Neuroscience (COSENZA; GUERRA, 2011) and reading teaching and learning (LEFFA, 1996; SCHLATTER, 2009). The objective of this paper is to analyze some activities and strategies of teaching Spanish Language used in classes applied by the researcher in the mentioned research and to observe how they contribute with the teaching and learning of reading in Spanish language. The analysis of the activities was based on the neuroscientific concepts of cognitive functions (perception, memory, executive functions and expressive functions) and on studies about the development of reading ability. It was possible to verify that the activities of reading comprehension analyzed seek to develop cognitive functions during the process of learning to read in Spanish, besides to stimulating the use of reading strategies.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
CAMMAROTA, Martín; BEVILAQUA, Lia; IZQUIERDO, Iván. Aprendizado e memória. In: LENT, Roberto (Org.). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015. p. 241-252.
COZENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DAMÁSIO, António. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das letras, 2000.
FROST, Ram. Sistemas ortográficos e processos de reconhecimento de palavras na leitura. In: SNOWLING, M.; HULME, C. (Orgs.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 290-313.
LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra: DC Luzzato Editores, 1996.
LEFFA, Vilson J.; IRALA, Valesca B. O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade. In: LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014. p. 21-48.
LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais de Neurociência. 2. ed. São Paulo: Atheneu, 2010.
LENT, Roberto. Neuroplasticidade. In: LENT, Roberto (Org.). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015. p. 241-252.
MAIA, Heber. Funções cognitivas e aprendizado escolar. In.: MAIA, Heber (Org.). Neurociências e desenvolvimento cognitivo. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011. p. 55-62. (Coleção Neuroeducação, 2).
MAIA, Heber; COSTA, Célia Regina Carvalho Machado da Costa. Funções executivas. In: MAIA, Heber (Org.). Neurociências e desenvolvimento cognitivo. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011. p. 55-62. (Coleção Neuroeducação, 2)
PINHO, Louise Silva do. Filosofia Bakhtiniana da Linguagem e Neurociências em diálogo: uma proposta para o ensino de leitura em Língua Espanhola. 2015. 194 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS, 2015a. Disponível em: <http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/profelinguas/files/2017/05/filosofia-bakhtiniana-da-linguageme-neurociencias-em-dialogo.pdf>. Acesso em: 27 set. 2017.
PINHO, Louise Silva do. !Léelo ahora! Prácticas de lectura en lengua española. 2015. 55 f. Produto pedagógico (Mestrado) – Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS, 2015b. Disponível em: <http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/profelinguas/files/2017/05/leelo-ahora--practicas-de-lectura-en-lenguaespanola.pdf>. Acesso em: 27 set. 2017.
RELVAS, Marta Pires. Neurociência na prática pedagógica. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.
ROJO, Roxane. Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 7-9.
SCHLATTER, Margarete. O ensino de leitura em língua estrangeira na escola: uma proposta de letramento. In: Calidoscópio. Revista de Linguística Aplicada, São Leopoldo: Unisinos, v. 7, n. 1, p. 11-23, jan./abr. 2009. Disponível em: . Acesso em: 18 abr. 2018.
SCHLATTER, Margarete; GARCEZ, Pedro de Moraes. Línguas Adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.