Theatrical character and the Spanish picaro in Dois perdidos numa noite suja by Plínio Marcos
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2017.2.26095Keywords:
Plínio Marcos, Dramaturgy, Character, Picaro, MarginalityAbstract
This article aims to present the characters Tonho and Paco of the play Dois perdidos numa noite suja (1966) by playwright Plínio Marcos, thus establishing a comparison with the figure of the Spanish picaro whose characters very closely mirror those of the plinianos beings. In this way, it is proposed, initially, the approach of the main characteristics of the theatrical character, in order to verify the elements that constitute the fictitious being in the dramaturgy and, thus, to analyze the profiles and the relationships existing between the characters of the play in question. Showing, therefore, the social marginality and its consequences (assault, theft, murder) as the main themes explored by Plínio and by Spanish picaresca.
Downloads
References
BLISKSTEIN, Isidoro. Plínio Marcos: o discurso da violência. Contexto, revista quadrimestral, São Paulo, n. 5, p. 117-142, mar. 1978.
CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. In: CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2004. p. 15-129.
CANDIDO, Antonio; PRADO, Décio de Almeida et al. A personagem de ficção. 11. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CEIA, Carlos. E-dicionário de termos literários. [s.l.], 2010. Disponível em: <http://www.edtl.com.pt/index.php? option=com_content&view=frontpage&Itemid=1>. Acesso em: 02 jun. 2012.
DALCASTAGNÈ, Regina. Vozes na sombra: representação e legitimidade na narrativa contemporânea. In: DALCASTAGNÈ, Regina. Ver e imaginar o outro. Vinhedo: Horizonte, 2008. p. 78-107.
ENEDINO, Wagner Corsino; SOUSA, Celeste da Silva. Subalternidade, marginalidade e violência num tempo sem lei: uma leitura de Querô, uma reportagem maldita e híbrida. Revista estação literária, Londrina, v. 12, p. 370-387, jan. 2014. Disponível em: <http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL12-
Art24.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2014.
FREIRE, Rafael de Luna. Navalha na tela: Plínio Marcos e o cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Leia Brasilis, 2008.
GEREMEK, Bronislaw. Os filhos de Caim: vagabundos e miseráveis na literatura europeia (1400-1700). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
GOLOMB, Abigail. Terror na infância. In: VARVIN, Sverre; VOLKAN, Vamik Djemal. Violência ou diálogo?: reflexões psicanalíticas sobre terror e terrorismo. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 187-197.
GONZÁLEZ, Mario Miguel. A saga do anti-herói: estudo sobre o romance picaresco espanhol e algumas de suas correspondências na literatura brasileira. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.
LIMA, Luiz Ferreira. Violência e poder. São Paulo: Iglu, 1999. MARCOS, Plínio. Dois perdidos numa noite suja. In: MARCOS, Plínio. O melhor teatro de Plínio Marcos. São Paulo: Global, 2003. p. 61-134.
MARTIN, Vima Lia. Literatura e marginalidade: um estudo sobre João Antônio e Luandino Vieira. São Paulo: Alameda, 2008.
MENDES, Oswaldo. Bendito maldito: uma biografia de Plínio Marcos. São Paulo: Leya Brasil, 2009.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: poesia e prosa. São Paulo: Cultrix, 2012.
MOISÉS, Massaud. Diálogo. In: MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974. p. 143-148.
PARANHOS, Kátia Rodrigues. A literatura dramática de Plínio Marcos: cenas da(s) cidade(s). Periódico do programa de pósgraduação em artes cênicas PPGAC/UNIRIO, Rio de Janeiro,
n. 01, p. 1-11, jan./jun. 2009. Disponível em: <http://seer.unirio.
br/index.php/opercevejoonline>. Acesso em: 06 ago. 2011.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
PEACOCK, Ronald. Formas da literatura dramática. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
SIGNIFICADO dos nomes. Dicionário de nomes próprios. [s.l.],
Disponível em: <http://www.dicionariodenomesproprios. com.br>. Acesso em: 12 jul. 2014.
VIEIRA, Paulo. Plínio Marcos: a flor e o mal. Rio de Janeiro: Firmo, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.