The character and the space and space of the character: a reflection considering portuguese novels
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2017.2.25795Keywords:
Portuguese Literature, The Twentieth Century Novel, Space, CharacterAbstract
This work demonstrates that the configuration of feminine character acquires a progressive complexity. This evolution is related directly and necessarily to the construction of fictional space. The analysis is based on novels published in the second half of twentieth century: A Sibila (1954), by Agustina Bessa-Luís; O Anjo Ancorado (1958), by José Cardoso Pires; Casas Pardas (1977), by Maria Velho da Costa and Não entres tão depressa nessa noite escura (2000), by António Lobo Antunes.
Downloads
References
ADÃO, Deolinda M. Novos espaços do feminino: uma leitura de Ventos do apocalipse de Paulina Chiziane. In: A mulher em África: vozes de uma margem sempre presente. Lisboa: Colibri/Centro de Estudos Africanos-FLUL, 2006.
BUESCU, Helena Carvalhão. Incidências do olhar: percepção e representação. Natureza e registo descritivo na evolução do romance romântico (Portugal, França, Inglaterra). Lisboa: Caminho, 1990.
ANTUNES, António Lobo. Não entres tão depressa nessa noite escura. Lisboa: Dom Quixote, 2000.
BRAIDOTTI, Rosi. A diferença sexual como um projecto político nómada. Trad. Joana Passos. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: antologia crítica do feminismo contemporâneo. Lisboa: Cotovia, 2002.
BULGER, Laura Fernanda. A Sibila – uma superação inconclusa. Lisboa: Guimarães, 1990.
CABRAL, Eunice. José Cardoso Pires: representações do mundo social na ficção (1958-82). Lisboa: Cosmos, 1999.
COELHO, Nelly Novaes. Escritores portugueses do século XX. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2007.
COSTA, Maria Velho da. Casas Pardas. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1986.
CULLER, Jonathan D. Sobre a desconstrução: teoria e crítica do pós-estruturalismo. Tradução de Patrícia Burrowes. Rio de Janeiro: Record; Rosa dos Tempos, 1997.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário da Língua Portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
GUBAR, Susan. A “página em branco” e questões acerca da criatividade feminina. Tradução de Francesca Rayner. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: Antologia crítica do feminismo contemporâneo. Lisboa: Cotovia, 2002.
GUSMÃO, Manuel. Casas Pardas – a arte da polifonia e o rigor da paixão: uma poética da individuação histórica. In: COSTA, Maria Velho da. Casas Pardas. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1986.
HARAWAY, Donna. O manifesto ciborgue: a ciência, a tecnologia e o feminismo socialista nos finais do século XX. Tradução de Ana Maria Chaves. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: Antologia crítica do feminismo contemporâneo. Lisboa: Cotovia, 2002.
HURTADO, Felipe Cammaert. O leitor da memória: o papel do leitor em O manual dos inquisidores. In: CABRAL, Eunice; JORGE, Carlos J. F.; ZURBACH, Christine (Org.). A escrita e o mundo em António Lobo Antunes. Actas do Colóquio Internacional da Universidade de Évora. Lisboa: Dom Quixote, 2004.
JONES, Ann Rosalind. Escrever o corpo: para uma compreensão0 de l’écriture féminine. Tradução de Maria Filomena Louro. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: Antologia crítica do feminismo contemporâneo. Lisboa: Cotovia,
LOTMAN, Iuri. A estrutura do texto artístico. Trad. Maria do Carmo Vieira Raposo e Alberto Raposo. Lisboa: Estampa, 1978.
MACEDO, Ana Gabriela. Os estudos feministas revisitados: finalmente visíveis? In: BUESCU, Helena Carvalhão; DUARTE, João Ferreira; GUSMÃO, Manuel (Org.). Floresta encantada: novos caminhos da literatura comparada. Lisboa: Dom Quixote, 2001.
MACHADO, Álvaro Manuel. Agustina Bessa-Luís: o imaginário total. Lisboa: Dom Quixote, 1983.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. 7. ed. Trad. Luís Manuel Bernardo. Lisboa: Veja, 2009.
PETROV, Petar. O ensaio na obra de José Cardoso Pires. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2009.
RECTOR, Mónica. A voz da Sibila. In: LEÃO, Isabel Ponce (Org.). Estudos Agustinianos. Porto: Universidade Fernando Pessoa, 2009.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Trad. de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995. Tomo II.
SANTOS, Inês Fonseca. Pelas veredas da infância: o regresso a casa num poema de Manuel António Pina. In: Textos e Pretextos, Lisboa, Centro de Estudos Comparatistas, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, As Casas, n. 6, 2005.
SARAIVA, Antônio José. LOPES, Óscar. História da literatura portuguesa. 4. ed. Porto: Porto, s/d. SEIXO, Maria Alzira. Dez anos de literatura portuguesa (1974-1984): ficção. In: Colóquio/Letras. Balanço, n. 78, p. 30-42, mar. 1984.
SEIXO, Maria Alzira (Org.). Dicionário da obra de António Lobo Antunes. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008. Vol. I.
SEIXO, Maria Alzira (Org.). Dicionário da obra de António Lobo Antunes. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008. Vol. II.
SEIXO, Maria Alzira. Maria Velho da Costa – Casas Pardas. In: Colóquio/Letras, Balanço, n. 47, p. 90-91, jan. 1979.
SEIXO, Maria Alzira. O livro da criação. In: ARNAUT, Ana Paula. António Lobo Antunes: a crítica na imprensa. 1980-2010. Cada um voa como quer. Coimbra: Almedina, 2011. p. 243.
SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no deserto. Trad. de Margarida Esteves Pereira. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: antologia crítica do feminismo contemporâneo. Lisboa: Cotovia, 2002.
SOMBRA, José de Carvalho. A subjetividade corpórea: a naturalização da subjetividade na filosofia de Merleau-Ponty. São Paulo: UNESP, 2006.
TORRES, Alexandre Pinheiro. O neo-realismo literário português. Lisboa: Moraes, 1976.
TORRES, Alexandre Pinheiro. Sociologia e significado do mundo romanesco de José Cardoso Pires: um ensaio de interpretação expressamente dedicado ao Leitor Distraído. In: O Anjo Ancorado. 3. ed. Lisboa: Arcádia, 1964.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.