The struggle against imperial punditry and reactionary anti - humanism: critical pedagogy, latina/o education, and class struggle in the age of empire

Autores

  • Peter Mclaren University of California
  • Nathalia E. Jaramillo UCLA

Palavras-chave:

Educação Crítica, pedagogia crítica revolucionária, dialética da práxis, educação de professores

Resumo

Much of the ‘mainstreamed’ critical educational work in the United States, along with work in related fields, now appears woefully detached from historical specificities and basic determinations of capitalist society. In this article, McLaren and Jaramillo posit an alternative social vision of what the world should and could look like outside the value form of capital. Using the politics of Latino/a education as an illustrative example of the ways in which empire impacts one of the largest minority student populations in the U.S., McLaren and Jaramillo move to defend revolutionary critical pedagogy against reactionary anti - humanism. Rather, this article extends previous considerations of revolutionary critical pedagogy as a dialectics of praxis founded upon the principles of Marxist - humanism. Critical revolutionary pedagogy is ultimately philosophically - driven, formulated to help teachers and students grasp the specificity of the concrete within the totality of the universal.
Key-words – Critical Education; revolutionary critical pedagogy; dialectics of praxis; teacher education.
RESUMO – Muitas das mais usuais idéias do trabalho da educação crítica nos Estados Unidos, juntamente com o trabalho em campos afins, agora aparecem lamentavelmente separadas das espeficidades históricas e determinações básicas da sociedade capitalista. Neste artigo, McLAren e Jaramillo presumem como um fato uma visão social alternativa do que o mundo deveria e poderia parecer sem o conceito e valor do capital. Usando as políticas da educação latina como um exemplo ilustrativo das formas como o império impacta uma das mais amplas populações de estudantes das minorias nos Estados Unidos, McLaren e Jaramillo saem em defesa de uma pedagogia crítica revolucionária contra um anti - humanismo reacionário. Até certo ponto, este artigo inclui considerações prévias da pedagogia crítica revolucionária como uma dialética da praxis fundada nos princípios do marxismo - humanismo. A pedagogia crítica revolucionária é, finalmente, filosoficamente dirigida, formulada para ajudar professores e estudantes a compreender a especificidade do concreto dentro da totalidade do universal.
Descritores – Educação Crítica; pedagogia crítica revolucionária; dialética da práxis; educação de professores.

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Publicado

2006-09-05

Como Citar

Mclaren, P., & Jaramillo, N. E. (2006). The struggle against imperial punditry and reactionary anti - humanism: critical pedagogy, latina/o education, and class struggle in the age of empire. Educação, 28(3). Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/424

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