Beyond the horizon Political Science: education in the interior of Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.33462Keywords:
Teaching. Political Science. Undergraduate course. Minas Gerais.Abstract
The article analyzes how Political Science teaching is organized in the interior of the state of Minas Gerais. It is justified by the fact that the understanding of such disciplinary area is still very focused on Brazilian capitals, especially where there are postgraduate courses, at masters and doctoral levels. We are interested in evaluating the specificities focused in the countryside, especially in Minas Gerais, because it is a state with greater numerical concentration of federal universities in Brazil, besides having, in addition to the capital Belo Horizonte, departments and undergraduate courses in Social Sciences, which offer courses and have faculty dedicated to specific research and extension courses in Political Science. Empirically, the investigation focused on the collection and analysis of data on: a) courses offered, b) syllabi of compulsory and elective subjects, and c) Political Science faculty training.
Downloads
References
AMORIM NETO, Octavio; SANTOS, Fabiano. La ciencia política en Brasil: el desafío de la expansión. Revista de Ciencia Política, Santiago, v. 25, n. 1, p. 101-110, 2005. https://doi.org/10.4067/s0718-090x2005000100007
AMORIM NETO, Octavio; SANTOS, Fabiano. La Ciencia Política en Brasil en la última década: la nacionalización y la lenta superación del paroquialismo. Revista de Ciencia Política, Santiago, v. 35, n. 1, p. 19-31, 2015. https://doi.org/10.4067/s0718-090x2015000100002
AVRITZER, Leonardo. O papel do pluralismo na formação e consolidação da ciência política no Brasil. In: AVRITZER, Leonardo; MILANI, Carlos; BRAGA, Maria do Socorro (org.). A ciência política no Brasil: 1960-2015. Rio de Janeiro: FGV, 2016. p. 165-186. https://doi.org/10.1590/0103-335220192908
BARBERIA, Lorena Guadalupe et al. Novas experiências com o ensino de métodos em Ciência Política. In: ENCONTRO DA ABCP-AT ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIA POLÍTICA E RELAÇÕES INTERNACIONAIS, 9., 2014, Brasília. Anais [...]. Brasília: [s. n.], 2014. https://doi.org/10.17951/al.2014.1.0.155
BULCOURF, Pablo; MÁRQUEZ, Enrique Gutiérrez; CARDOZO, Nelson. El desarrollo de la Ciencia Política en Argentina, Brasil y México: construyendo una mirada comparada. Anuario Latinoamericano: Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, [s. l.], v. 1, p. 155-184, 2014.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CAPES. Documento de área: área 39: Ciência Política e Relações Internacionais. Brasília: CAPES, 2016.
FORJAZ, Maria Cecília Spina. A emergência da ciência política no Brasil: aspectos institucionais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 12, n. 35, 1997. https://doi.org/10.1590/s0102-69091997000300007
LEITE, Fernando; CODATO, Adriano. Autonomização e institucionalização da Ciência Política brasileira: o papel do sistema Qualis-Capes. Agenda Política, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-21, 2013.
LESSA, Renato. O campo da Ciência Política no Brasil: uma aproximação construtivista. Revista Estudos Hum(e)anos, [s. l.], n. 2, p. 3-31, 2011.
MARENCO, André. Cinco décadas de ciência política no Brasil: institucionalização e pluralismo. In: AVRITZER, Leonardo; MILANI, Carlos; BRAGA, Maria do Socorro (org.). A ciência política no Brasil: 1960-2015. Rio de Janeiro: FGV, 2016. p. 141-164. https://doi.org/10.1590/0103-335220192908
MOLIN, Naiara; CIGALES, Marcelo. Trabalhando a ciência política em sala de aula: recursos didáticos e metodológicos. In: ENCONTRO DA ABCP-AT ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIA POLÍTICA E RELAÇÕES INTERNACIONAIS, 9., 2014, Brasília. Anais [...]. Brasília: [s. n.], 2014. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v5i3.26492
MORAES, Luiz Fernando et al. Os cursos de bacharelado em Ciência Política no Brasil: refletindo sobre a questão da docência. In: ENCONTRO DA ABCP - AT ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIA POLÍTICA E RELAÇÕES
INTERNACIONAIS, 9., 2014, Brasília. Anais [...]. Brasília: [s. n.], 2014. https://doi.org/10.33167/2184-2078.rpcp2018.9/pp.111-137
MORAES, Luiz Fernando; AZOLIN, Audren. Os cursos de bacharelado em ciência política no Brasil: a perspectiva do mercado de trabalho. In: ENCONTRO DA ABCP - AT ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIA POLÍTICA E RELAÇÕES INTERNACIONAIS, 8., 2012, Gramado. Anais [...]. Gramado: [s. n.], 2012. https://doi.org/10.29327/13455
NASCIMENTO, Emerson; SANTANA, Lucian. Com que teoria? Aprendendo e ensinando sobre ontologia e epistemologia no estudo da Ciência Política. In: ENCONTRO DA ABCP - AT ENSINO E PESQUISA EM CIÊNCIA POLÍTICA E RELAÇÕES INTERNACIONAIS, 8., 2012, Gramado. Anais [...]. Gramado: [s. n.], 2012. https://doi.org/10.7476/9788575415092.0006
REIS, Fabio W. Huis clos no Chile e ciência política no Brasil. In: AVRITZER, Leonardo; MILANI, Carlos; BRAGA, Maria do Socorro (org.). A ciência política no Brasil: 1960-2015. Rio de Janeiro: FGV, 2016. p. 13 60. https://doi.org/10.1590/0103-335220192908
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Civitas – Journal of Social Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer by the authors of the right for printed and digital publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite this journal as the site of original publication. As the journal is of open access, the articles are allowed for free use in scientific and educational applications, with citation of the source (please see the Creative Commons License at the bottom of this page).