Sociological insights: subject and subjectivation in Walter Benjamin e Hannah Arendt
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7289.2017.3.26632Keywords:
Subject. Subjectivation. Action. Experience.Abstract
The text presents a brief discussion about the insights that the works of Hannah Arendt and Walter Benjamin offer to the approach of the subject and the process of subjectivation that are common in sociological investigations. The argument is guided by the hypothesis that in both cases the reflections are based on a very specific understanding of social life and historical development, which is based on the contingent character of human action. In this sense, the categories “action” and “experience” are the core of the authors’ propositions. In the end, we conclude that although Arendt and Benjamin have pointed out the immense challenges that the material conditions and the modern mentality impose on the subject as a possibility for human existence, both authors indicate that the free subject subsists not only as a value but also as a possible outcome, as the postulate that preserves man from being reduced to an object or a resource of power or pleasure.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1989.
ARENDT, Hannah. A tradição e a época moderna. In: Hannah Arendt. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1988a.
ARENDT, Hannah. O conceito de história: antigo e moderno. In: Hannah Arendt. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1988b.
ARENDT, Hannah. Verdade e política. In: Hannah Arendt. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1988c.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Hannah Arendt. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2012a.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2012b.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2012c.
BENJAMIN, Walter. O flâneur. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994a.
BENJAMIN, Walter. Paris do segundo império. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994b.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: Walter Benjamin. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994c.
CASTORIADIS, Cornelius. Sujeito e verdade no mundo social-histórico. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1994.
GROS, Frédéric. Situação do curso. In: Michael Foucault. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
LÖWY, Michael. Judeus heterodoxos. São Paulo: Perspectiva, 2012.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. São Paulo: Boitempo, 2005.
MATOS, Olgária. Mal-estar na temporalidade: o ser sem o tempo. In: Olgária Matos. Benjaminianas: cultura capitalista e fetichismo contemporâneo. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
TOURAINE, Alain. Crítica da modernidade. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
VAZ, Alexandre. Subjetividade, memória, experiência: sobre a infância em alguns escritos de Walter Benjamin e Theodor W. Adorno. Educação em Revista, n. 6, 2005, p. 51-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Civitas – Journal of Social Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer by the authors of the right for printed and digital publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite this journal as the site of original publication. As the journal is of open access, the articles are allowed for free use in scientific and educational applications, with citation of the source (please see the Creative Commons License at the bottom of this page).