The power of goups at school
A space for encounters and transformation
Keywords:
Groups, Youths, School, Protagonism, Life projectAbstract
The present experience report intends to reflect about the power of working with different groups at school, presenting a brief report about the history and operation of four youth groups: Marist Youth Ministry, Volunteering, Student Union and International Relations Group.The practices involve students from Final Years and High School, at Marista Graças School, in Viamão, RS, and express the plurality of these youth. It is noticed that the bond between group members and the safe environment that they are in allows young people to try new perspectives, and with this, new forms of relationship, taking these learnings to other spaces, such as family, friends and school, transforming themselves and the context they live in.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
DAYRELL, Juarez. A escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022
DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.
FREIRE, Madalena. O que é um grupo. [S. l.; s. n.], 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Matriz de Referência ENEM. Brasília: MEC, 2019.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento.19 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2011.
ONU - Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948.
REDE MARISTA. Programa voluntariado. 2. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2016.
REDE MARISTA. Serviço de Pastoral: identidade, metodologia e compromissos. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.
REDE MARISTA. Posicionamento Juventudes: Nosso jeito de compreender e atuar junto aos jovens contemporâneos. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.
REDE MARISTA. Posicionamento Projeto de vida: A construção da integralidade da pessoa. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.
REDE MARISTA. Diretrizes Nacionais da Pastoral Juvenil Marista: Secretariado Interprovincial Marista. São Paulo: FTD, 2006.
RALPH. Seja um Voluntario. Zero Hora, Porto Alegre, 2018.
SEIXAS, Raul. Carpinteiro do Universo. São Paulo: Gravadora WeA, 1989. SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T.T. (org.). Identidade e diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. 14ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.
UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/UNESCO, 1998.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).