Atividades de Leitura no Ensino de PLA: uma análise do material didático Muito Prazer
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.2.21323Keywords:
Português como Língua Adicional, Leitura crítica, Ensino de línguas.Abstract
Com base em pressupostos teóricos da Linguística Aplicada e em teorias da leitura, propusemos, neste trabalho, analisar duas atividades de leitura do livro didático de português para estrangeiros Muito Prazer, bem como investigar a concepção de leitura do referido material. Além disso, discutimos acerca do trabalho com a leitura crítica (Freire, 1996) nas aulas de Português como Língua Adicional com base nos gêneros do discurso (Bakhtin, 1979), refletindo sobre como o professor poderia ressignificar as práticas de leitura em sala de aula com alunos estrangeiros. Os resultados da análise apontam para uma abordagem pouco crítica da leitura nas atividades analisadas deste livro didático, bem como para uma necessidade de uma postura crítico-reflexiva do professor de PLA.
************************************************************************************************************************************************************************************************************
Reading activities in teaching PLA: an analysis of teaching material Muito Prazer
ABSTRACT: Based on theoretical assumptions of Applied Linguistics and reading theories, we proposed in this paper an analysis of two reading activities of the Portuguese for Foreigners textbook “Muito Prazer” so as to understand its conception of reading. In addition, a discussion on the work with critical reading (Freire, 1996) based on discursive genres (Bakhtin, 1979) for the Portuguese as an Additional Language class is presented aiming at reflecting about how the teacher could reframe the reading practices in the classroom with foreign students. The analysis evidences an uncritical approach in the reading activities analyzed in this textbook, suggesting thus the need for a critical-reflexive stance by the PAL teacher.
Keywords: Portuguese as an Additional Language; Critical reading; Language teaching.
Downloads
References
Bakhtin, M. 2011 [1979]. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes.
Fernandes, Gláucia Roberta Rocha et al. 2008. Muito Prazer: fale o Português do Brasil. Barueri: Disal.
____________. 2012. Muito Prazer: fale o Português do Brasil: caderno de exercícios. Barueri: Disal.
Geraldi, João Wanderley. 2010. A leitura e suas múltiplas faces. In: ______. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro e João, p. 103-112.
Hila, Cláudia Valéria Doná. 2009. Ressignificando a aula de leitura a partir dos gêneros textuais. In: Nascimento, Elvira Lopes. (Org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. São Carlos: Editora Claraluz, p. 151-194.
Leffa, Vilson J. 1999. Perspectivas no estudo da leitura; Texto, leitor e interação social. In: Leffa, Vilson J. ; Pereira, Aracy, E. (Orgs.) O ensino da leitura e produção textual; Alternativas de renovação. Pelotas: Educat, p. 13-37. Disponível em: <http://www.leffa.pro.br/perspec.htm>. Acessado em 09/11/04.
______. 1988. Metodologia do ensino de línguas. In Bohn, H. I.; Vandresen, P. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, p. 211-236.
Richard, J.C.; Rodgers, T.S. (1986). Approaches and methods in Language Teaching: a description and analysis. New York: Cambridge University Press, pp. 67-68.
Voese, Ingo. (2002). Desafios para uma análise do discurso (e para o ensino?). Linguagem em (dis)curso, v. 3, n. 1, p. 187-210, jul./dez.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite BELT - Brazilian English Language Teaching Journal as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.