Stress, hopelessness and future expectations in adolescence in student of the high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.2.30155

Keywords:

adolescent, stress, hopeless, expectations

Abstract

This paper investigated the association levels of stress, hopelessness and future expectations in a sample of 295 teenagers, high school students of a private confessional education network (with 127 boys (43.1%) and 168 girls (56.9 %)); 14-18 years (M = 15.90; SD = 1.21), in the metropolitan region of Belém, Pará. The instruments used were: demographic questionnaire, Stress Scale for Adolescents (ESA), Beck Hopelessness Scale (BHS) and questionnaire about future expectations. Through statistical techniques for data analysis, it was observed that the girls were more stressed than children and adolescents with moderate stress had high levels of hopelessness. Also found that adolescents with high levels of stress have low or very low expectation of being respected in the community. This study suggests that stress can compromise the future of expectations and well-being of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cybelle Bezerra Sousa Florêncio, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil.

Mestre em Teoria e Pesquisa do Comportamento pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento (NTPC), em Belém, PA, Brasil; gestora escolar e consultora educacional no Rio Grande do Norte e Paraíba.

Edson Marcos Leal Soares Ramos, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil.

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil; professor titular da Universidade Federal do Pará.

Simone Souza da Costa Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF. Pós doutora em Ciência da Reabilitação pela Universidade de Dortmund, Alemanha; professora e diretora adjunta do Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento (NTPC) da Universidade Federal do Pará (UFPA), em Belém, PA, Brasil

References

Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1997). Terapia cognitiva da depressão (Traduzido por S. Costa). Artmed.

Bock, A. M. B. (2004). A perspectiva sócio-histórica de Leontiev e a crítica à naturalização da formação do ser humano: a adolescência em questão. Cadernos Cedes, 24(62), 26-43.

Brasil. (2010). Secretaria de Atenção em Saúde. Diretrizes nacionais para a atenção integral à saúde de adolescentes e jovens na promoção, proteção e recuperação da saúde. Ministério da Saúde.

Bundick, M., Andrews, M., Jones, A., Mariano, J. M., Bronk, K. C., & Damon, W. (2006). Revised youth purpose survey. Unpublished instrument, Stanford Center on Adolescence, Stanford, CA.

Burrow, A. L., O’Dell, A. C., & Hill, P. L. (2010). Profiles of a developmental asset: Youth purpose as a context for hope and well-being. Journal of Youth and Adolescence, 39(11), 1265-1273. https://doi.org10.1007/s10964-009-9481-1

Bussab, W. de. O., & Morettin. (2002). Estatística básica (5. ed.). Saraiva.

Caires, S., & Silva, C. (2011). Fatores de stresse e estratégias de coping entre adolescents no 12º ano de escolaridade. Estudos de Psicologia, 28(3), 295-306. http://hdl.handle.net/1822/16153

Callina, K. S., Johnson, S. K., Buckingham, M. H., & Lerner, R. M. (2014). Hope in context: Developmental profiles of trust, hopeful future expectations, and civic engagement across adolescence. Journal of youth and adolescence, 43(6), 869-883. https://doi.org/10.1007/s10964-014-0096-9

Caspi, A., Houts, R., Belsky, D., Goldman-Mellor, S.,Harrington, H., Israel, S., Meier, M., Ramrakha, S., Shaley, I., Poulton, R., & Moffitt, T. (2014). The p factor: One general psychopathology fator in the structure of psychiatric disorders? Clinical Psychological Science, 2(2), 119-137. https://doi.org/0.1177/2167702613497473

Carmona–Halty, M., Salanova, M., Llorens, S. J Happiness Stud. (2018). How Psychological Capital Mediates Between Study–Related Positive Emotions and Academic Performance. J Happiness Stud, 20, 1-13. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9963-5

Chou, P. C., Chao, Y. M. Y., Yang, H. J., Yeh, G. L., & Lee, T. S. (2011). Relationships between stress, coping and depressive symptoms among overseas university preparatory Chinese students: a cross-sectional study. BMC public health, 11(1). https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-352

Cunha, J. A. (2011). Escalas Beck (1. ed.). Casa do Psicólogo.

Dell’Aglio, D. D., Koller, S. H., Cerqueira-Santos, E., & Colaço, V. (2011). Revisando o Questionário da Juventude Brasileira: uma nova proposta. In D. D. Dell’Aglio & S. H. Koller (Eds.), Adolescência e juventude: vulnerabilidade e contextos de proteção (pp. 269-270). Casa do Psicólogo.

Fávero, L. P. L., Belfiore, P.P., Chan, B.L., Silva, F.L. (2009). Análise de dados. Modelagem multivariada para tomada de decisões. Campus.

Folkman, S. (2010). Stress, coping, and hope. Psycho-Oncology, 19, 901-908. https://doi.org/10.1002/pon.1836

Hoffman, L., Paris, S., Hall, E. (1995). Psicología del desarrollo hoy. McGraw-Hill.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2010). Tabelas – Sinopse (Tab 1_12). Censo Demográfico. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/2098-np-censo-demografico/9662-censo-demografico-2010.html?=&t=resultados.

Khan, A. (2013). Predictors of positive psychological strengths and subjective well-being among north Indian adolescents: Role of mentoring and educational encouragement. Social indicators research, 114(3), 1285-1293.

Landstedt, E., & Gådin, K. G. (2012). Seventeen and stressed: Do gender and class matter? Health Sociology Review, 21(1), 82-98. https://doi.org/10.5172/hesr.2012.21.1.82

Langaro, F. N., & Benetti, S. P. da C. (2014). Subjetividade contemporânea: narcisismo e estados afetivos em um grupo de adultos jovens. Psicologia Clínica, 26(2), 197-215. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000200012&lng=en&tlng=pt

Liu, Y., & Lu, Z. (2012). Chinese high school students’ academic stress and depressive symptoms: Gender and school climate as moderators. Stress and Health, 28, 340-346. https://doi.org/10.1002/smi.2418

Marques, C. P., Gasparotto, G. da S., & Coelho, R. W. (2015). Fatores relacionados ao nível de estresse em adolescentes estudantes: Uma revisão sistemática. SALUSVITA, 34(1), 99-108. http://www.usc.br/biblioteca/salusvita/salusvita_v34_n1_2015_art_07.pdf

Nascimento, I.P. (2013, maio/ago.). Educação e Projeto de vida de adolescentes do ensino médio [Education and Life Project of high school adolescents]. EccoS Revista Científica, (31), p. 83-100. https://doi.org/10.5585/EccoS.n31.4328

Oliveira-Monteiro, N. R. D., Aznar-Farias, M., Nava, C. D. A., Nascimento, J. O. G., Montesano, F. T., & Spadari-Bratfisch, R. C. (2012). Estresse, competência e problemas psicológicos de adolescentes estudantes. Arquivos Brasileiros de Ciências da Saúde, 37(1), 23-29.

Patias, N. D.; Machado, W. de L.; Bandeira, D. R.; Dell’Aglio, D. D. (2016). Depression a anxienty and stress scale (DASS-21) – Short Form; Adaptação e validação para adolescentes brasileiros. Psico-ESF, 21(3), 459-469. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712016210302

Ramos, E. M. L. S, Almeida, S. S., & Araújo, A. R. (Orgs.) (2008). Segurança pública: Uma abordagem estatística e computacional. Editora Universitária EDUFPA.

Rocha, T. B. M., Zeni, C. P., Caetano, S. C., & Kieling, C. (2013). Mood disorders in childhood and adolescence. Revista Brasileira de Psiquiatria, 35(Suppl. 1), S22-S31. https://dx.doi.org/10.1590/1516-4446-2013-S106

Santrock, J. W. (2014). Adolescência (14. ed.). AMGH Editora Ltda.; Artmed.

Schermann, L. B., Béria, J. U., Jacob, M. H. V. M., Arossi, G., Benchaya, M. C., Bisch, N. K., & Rieth, S. (2014). Estresse em adolescentes: estudo com escolares de uma cidade do sul do Brasil. Aletheia, (43-44), 160-173. http://pepsic. bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141303942014000100012&lng=pt&tlng=pt

Schraml, K., Perski, A., Grossi, G., & Simonsson-Sarnecki, M. (2011). Stress symptoms among adolescents: The role of subjective psychosocial conditions, lifestyle, and self-esteem. Journal of adolescence, 34(5), 987-996. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.11.010

Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling and Development, 73(1), 355-360. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1995.tb01764.x

Snyder, C. R., Harris, C. R., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: developmental and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psycholoy, 60, 570-585. https://doi.org/10.1037%2F0022-3514.60.4.570

Steinberg, L., & Morris, A. S. (2001). Adolescent development. Journal of Cognitive Education and Psychology, 2(1), 55-87. http://dx.doi.org/10.1891/194589501787383444

Thapar, A., Collishaw, S., Pine, D., & Thapar, A. K. (2012). Depression in adolescence. Lancet, 379, 1056-1067. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60871-4

Tricoli, V. A. C., & Lipp, M. E. N. (2011). Escala de Estresse para Adolescentes - ESA. Casa do Psicólogo.

World Health Organization. (2012). Adolescent mental health: Mapping actions of nongovernmental organizations and other international development organizations. Word Health Organization. http://www.who.int/mental_health/publications/adolescent_mental_health/en/index.html

Yarcheski, A., Mahon, N. E., & Yarcheski, T. J. (2011). Stress, hope, and loneliness in young adolescents. Psychological Reports, 108(3), 919-922. https://doi.org/10.2466/02.07.09.PR0.108.3.919-922

Published

2021-07-15

How to Cite

Florêncio, C. B. S., Ramos, E. M. L. S., & Silva, S. S. da C. (2021). Stress, hopelessness and future expectations in adolescence in student of the high school. Psico, 52(2), e30155. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.2.30155

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.