Reading comprehension: Cognitive abilities and types of text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

Keywords:

Reading comprehension, Cognitive skills, Types of text

Abstract

Studies on reading comprehension have been expanding the knowledge in the reading area, demonstrating the contribution of several linguistic-cognitive skills for its development. The study presented here examined which linguistic-cognitive skills, evaluated at the beginning of the school year at the second year of elementary school, could be associated with the development of reading comprehension at the end of the school year, as well as the variations between these skills according to the types of text. This research evaluated reading comprehension in narrative and expository text types, and also the following cognitive skills: rapid automatized naming, phonological awareness in phonemic level, working memory, verbal ability, vocabulary, morphological awareness, reading accuracy and monitoring comprehension. The results showed that phonemic awareness, rapid serial naming (objects) and comprehension monitoring contributed to reading comprehension in both text types.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Lucia Gobel Coelho, Colégio Nossa Senhora das Dores

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, pós-graduação em psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia Santa Doroteia. É psicóloga escolar do Colégio Nossa Senhora das Dores (Nova Friburgo - RJ) e atua na área de psicologia clínica como profissional liberal. Possui experiência na área de Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo, destacando os seguintes temas: leitura, compreensão de texto e habilidades cognitivas relacionadas, e na área de psicologia clínica, atuando com psicoterapia psicanalítica.

Jane Correa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui mestrado em Psicologia Cognitiva pelo ISOP-Fundação Getúlio Vargas, doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Oxford, Inglaterra e Estágio Pós-doutoral realizado no Instituto de Educação da Universidade de Londres, Inglaterra. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Psicologia Geral e Experimental e da Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pesquisadora Nível 2 do CNPq, tem como áreas de pesquisa a Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo e a Psicologia da Aprendizagem. Seus temas de interesse são: construção de conceitos matemáticos; aprendizagem da língua escrita e dificuldades de aprendizagem.

References

Baddeley, A. (2012). Working Memory: Theories, Models, and Controversies. Annual Review of Psychology, 63, 1-29. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100422

Baker, L. (1986). Children’s Effective Use of Multiple Standards of Evaluating Their Comprehension. Journal of Educational Psychology, 76, 585-597.

Best, R., Ozuru, Y., Floyd, R. G., & McNamara, D. S. (2006). Children's text comprehension: effects of genre, knowledge, and text cohesion. In Proceedings of the 7th International Conference on Learning Sciences (pp. 37-42).

Bradley, L. & Bryant, P. (1983). Categorizing sounds and learning to read: a causal connection. Nature, 301, 419-421. https://doi.org/10.1038/301419a0

Cain, K. & Oakhill, J. (2014). Reading comprehension and vocabulary: Is vocabulary more important for some aspects of comprehension? L'Annee Psychologique, 114, 647-662. https://doi.org/10.4074/S0003503314004035

Cain, K., Oakhill, J., & Bryant, P. (2000). Phonological skills and comprehension failure: A test of the phonological processing deficit hypothesis. Reading and Writing, 13(1-2), 31-56.

Capellini, S. A., Ferreira, T. L., Salgado, C. A., & Ciasca, S. M. (2007). Desempenho de escolares bons leitores, com dislexia e com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade em nomeação automática rápida. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 12, 114-119. https://doi.org/10.1590/S1516-80342007000200008

Coelho, C. L. G. & Correa, J. (2010). Desenvolvimento da compreensão de leitura através do monitoramento da leitura. Psicologia, Reflexão e Crítica, 23, 575-581. https://doi.org/10.1590/S0102-79722010000300018

Correa, J. & Mousinho, R. (2013). Por um modelo simples de leitura, porém não tão simples assim. In: M. Mota & A. G. Spinillo (Eds.). Compreensão de textos (pp. 77-100). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Crewther, S. G., Thomson, B., Laycock, R., & Crewther, D. P. (2011). I RAN fast and I remembered what I read: The relationship between reading, rapid automatic naming, and auditory and visual short-term memory. i-Perception, 2(4), 264-264. https://doi.org/10.1068/ic264

Cunha, V. L. O. & Capellini, S. A. (2009). PROHMELE: Provas de habilidade metalinguísticas e de leitura. Rio de Janeiro: Revinter.

Denckla, M. B. & Rudel, R. (1974). Rapid automatized naming of pictured objects, colors, letters and numbers by normal children. Cortex, 10, 186-202. https://doi.org/10.1016/S0010-9452(74)80009-2

Eason, S. H. Goldberg, L. F., Young, K.M., Geist, M. C., & Cutting, L. E. (2012). Reader–Text Interactions: How Differential Text and Question Types Influence Cognitive Skills Needed for Reading Comprehension. Journal of Educational Psychology, 104, 515-528. https://doi.org/10.1037/a0027182

Ehri, L. C. (2013). O desenvolvimento da leitura imediata: fases e estudos. In: M. J. Snowling & C. Hulme (Eds.). A ciência da leitura (pp. 153-172). Porto Alegre: Penso Editora.

Escudero, I., & León, J. A. (2007). Procesos inferenciales en la comprensión del discurso escrito: Infuencia de la estructura del texto en los procesos de comprensión. Revista Signos, 40(64), 311-336. https://doi.org/10.4067/S0718-09342007000200003

Gough, P. B. & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading and reading disability. Remedial and Special Education, 7, 6-10. https://doi.org/10.1177/074193258600700104

Kintsch, W. & van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394. https://doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363

Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension: a construction-integration model. Psychological Review, 95, 163-182. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.163

Kintsch, W. & Rawson, K. A. (2013). Compreensão. In: M. J. Snowling & C. Hulme (Eds.). A ciência da leitura (pp. 227-244). Porto Alegre: Penso Editora.

Koch, I. G. & Elias, V. M. (2011). Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto.

Morais, J. M., Leite, I., & Kolinsky, R. (2013). Entre a pré-leitura e a leitura hábil: condições e patamares da aprendizagem. In M. R. Maluf & C. Cardoso-Martins (Eds.). Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever (pp. 17-48). Porto Alegre: Penso Editora.

Mota, M. M. P. E. D., Lisboa, R., Dias, J., Gontijo, R., Paiva, N., Mansur-Lisboa, S. & Santos, A. A. A. D. (2009). Relação entre consciência morfológica e leitura contextual medida pelo teste de cloze. Psicologia, Reflexão e Crítica, 22, 223-229. https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000200008

Passeggi, L. A. S. (2005). O discurso expositivo escrito no ensino fundamental: um enfoque cognitivista e seus desdobramentos didáticos. Revista do GELNE (Fortaleza), 4, 122-124.

Perfetti, C. A., Landi, N., & Oakhill, J. (2013). A aquisição da habilidade de compreensão da leitura. In: M. J. Snowling & C. Hulme (Eds.). A ciência da leitura (pp. 245-265). Porto Alegre: Penso Editora.

Roazzi, A.; Hodges, L.; Queiroga, B.; Asfora, R., & Roazzi, M. (2013). Compreensão de texto e modelos teóricos explicativos: a influência de fatores linguísticos, cognitivos e metacognitivos. In: M. Mota & A. G. Spinillo. (Eds.). Compreensão de textos (pp. 144-163).

São Paulo: Casa do Psicólogo.

Sànchez, E. M. (2002). Compreensão e redação de textos. Dificuldades e ajudas. Porto Alegre: Artmed.

Spinillo, A. G. (2013). Alfabetização e consciência metalinguística: da leitura da palavra à leitura do texto. In M. R. Maluf & C. Cardoso-Martins (Eds.). Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever (pp. 138-154). Porto Alegre: Penso Editora.

Silva, M. & Cain, K. E. (2015). The relations between lower and higher level comprehension skills and their role in prediction of early reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 107(2), 321-331. https://doi.org/10.1037/a0037769

Stein, L. M. (1994). TDE: Teste de desempenho escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Wechsler, D. (1991). Escala de Inteligência Weschsler para Crianças: WISC-III, Manual (3ª ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Wolfe, M. B. W. (2005). Narrative and expository text: independent influences of semantic associations and text organization. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 31, 359-364. https://doi. org/10.1037/0278-7393.31.2.359

Yoshida, M. (2012). The interplay of processing task, text type and proficiency in L2 reading. Reading in a Foreign Language, 24, 1-29.

Yuill, N. & Oakhill, J. (1991). Children’s problems in text comprehension: An experimental investigation. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Published

2017-03-30

How to Cite

Coelho, C. L. G., & Correa, J. (2017). Reading comprehension: Cognitive abilities and types of text. Psico, 48(1), 40–49. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.