University professors and retirement: Experience of successful aging?

Authors

  • Eliane Lucia Colussi Universidade de Passo Fundo/ PUCRS
  • Vanessa Domingues Ilha Universidade de Passo Fundo
  • Tadia Carolina Cogo Universidade de Passo Fundo
  • Marilene Rodrigues Portella Universidade de Passo Fundo/ UFSC
  • Helenice de Moura Scortegagna Universidade de Passo Fundo/ UFSC

DOI:

https://doi.org/10.15448/2357-9641.2014.2.20945

Keywords:

Aging, Personal satisfaction, Retirement, University teachers, Memories.

Abstract

The objective of this study was to analyze perceptions and memories of a group of retired professors, regarding to professional career, retirement process and the everyday invent anew since the superannuation. The analyzed group belongs to the same professional group and has the same socioeconomic background. The approach of the research was qualitative and was developed by means of semi structured interviews with nine retired professors. Based on a topic guide and a field diary were possible to analyze and interpret the collected data. The most frequent identified subjects were: different perceptions of life and career; reconstruction of retired professors quotidian and life plans for post-retirement period. The narrative analysis showed that satisfaction with professional career, preparation for retirement and the existence of future projects are directly related to the perception of successful aging for the studied group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Lucia Colussi, Universidade de Passo Fundo/ PUCRS

Professora do Programa de Pós-graduação em Envelhecimento Humano - Universidade de Passo Fundo. Mestre e doutora em História PUCRS

Vanessa Domingues Ilha, Universidade de Passo Fundo

Psicóloga, Mestre em Envelhecimento Humano, professora da Faculdade Meridional - IMED Passo Fundo

Tadia Carolina Cogo, Universidade de Passo Fundo

Educadora Física, Mestre em Envelhecimento Humano, professora do Método Pilates

Marilene Rodrigues Portella, Universidade de Passo Fundo/ UFSC

Doutora em Enfermagem. Docente do Programa de Pós-Graduação em Envelhecimento Humano FEFF/UPF

Helenice de Moura Scortegagna, Universidade de Passo Fundo/ UFSC

Doutora em Enfermagem. Docente do Programa de Pós-Graduação em Envelhecimento Humano FEFF/UPF

References

Moreira JO. Imaginários sobre aposentadoria, trabalho e velhice: um estudo de caso com professores universitários. Psicologia em Estudo. 2011; 16(4): 541-550.

Veiga IPA. Eu, professora: uma narrativa autobiográfica. Linhas Críticas. 2010; 16(30): 183-191.

Guerra ACLC, Caldas CP. Dificuldades e recompensas no processo de envelhecimento: a percepção do sujeito idoso. Ciência & Saúde Coletiva. 2010; 15(6): 2931-2940.

Paschoal SMP. Qualidade de vida na velhice. In: Freitas EV et al, org. Tratado de geriatria e gerontologia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2006. p. 147-153.

Resende MC, Ferreira AA, Naves GG, et al. Envelhecer atuando: bem-estar subjetivo, apoio social e resiliência em participantes de grupo de teatro. Fractal: Revista de Psicologia. 2010; 22(3):591-608.

Teixeira INDO, Neri AL. Envelhecimento bem-sucedido: uma meta no curso de vida. Revista Psicologia USP.2008; 19(1): 81-84.

Fernández-Ballesteros, R. Quality of Life in old age. Problematic issues. Applied Research Quality of Life. 2011;10: 21-40.

Mendes TS, Envelhecentes e resiliência: sujeitos psicológicos como capital social. Revista RBCEH. 2012; 9(1):35-45.

Zanelli JC. Processos Psicossociais, bem-estar e estresse na aposentadoria. Revista Psicologia Organizações e Trabalho. 2012; 12(3):329-340.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9a Ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2006. p.406.

Schneider RH, Irigaray TQ. O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais. Estudos de Psicologia. 2008; 25(4): 585-593.

Gutierrez HC; Hershey DA. Age differences in expected satisfaction with life in retirement. Int J Aging Hum Dev. 2014; 78(2): 93-114.

Costa G. Work and ageing. Med Lav. 2010;101 (Suppl 2): 57-62.

Depp CA, Jeste DV. Definitions and predictors of successful aging: a comprehensive review of larger quantitative studies. Am J Geriatr Psychiatry. 2006;14:6-20.

Azevedo MM, Galhardo MC, Amaral AKFJ, et al. Caracterização dos distúrbios cognitivos na doença de parkinson. Rev Cefac. 2009;11:251-257.

Hopf ACO. Fico ou vou embora? Os sentimentos expressos por professores diante da aposentadoria. Revista de Educação Física/UEM. 2002;13(2): 89-96.

França LHFP, Soares DHP. Preparação para a aposentadoria como parte da educação ao longo da vida. Psicologia: Ciência e Profissão.2009; 29(4): 738-751.

Baltes PB, Kahn RL. On the incomplete architecture of human ontogeny: selection, optimization, and compensation as foundation of developmental theory. Am Psychol. 1997;52:366–380.

Baltes P, Smith J. New frontiers in the future of aging: From successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age. Gerontology. 2003;49(2):123-135.

Published

2015-10-27

How to Cite

Colussi, E. L., Ilha, V. D., Cogo, T. C., Portella, M. R., & Scortegagna, H. de M. (2015). University professors and retirement: Experience of successful aging?. PAJAR - Pan American Journal of Aging Research, 2(2), 67–74. https://doi.org/10.15448/2357-9641.2014.2.20945