The historicity of music in Hegel in face of Schoenberg’s twelve-tone music

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.33169

Palavras-chave:

Hegel, Historicity, Music, Schoenberg, Twelve-tone music.

Resumo

In this paper, I consider how it would be possible to think about the historicity of music through Hegel’s thought. I will compare Hegel’s idea with a historical event that is considered relevant in the history of music: Schoenberg’s twelve-tone music, taken here also as a model of immanent negation and Aufhebung of tonal system in music. Furthermore, I will take Schoenberg’s twelve-tone music as an instance and wonder about the role of music and its history in the sociocultural formation (or, in Hegelian words, in the absolute Geist). I divide the exposition into four parts, namely: (1) the position of art before the absolute Geist; (2) a general exposition of art in the Lectures on the Philosophy of Art, placing music as a singular form of art; (3) an analysis of the characteristics of music in Hegel and (4) the comparison with Schoenberg’s twelve-tone music. I conclude that music, as an artistic form, brings the form of an internal feeling of a social subjectivity – a way to feel and understand sounds that transforms itself through history; in turn, both music and the form of an internal feeling of social subjectivity, have a historicity that can be understood as developed dialectically. Along these lines, the beginning of the Twentieth Century in music reveals, through Schoenberg and other composers, new intuitive configurations of this social subjectivity

 

***A historicidade da música em Hegel diante da música dodecafônica de Schoenberg***

Neste artigo, considero como seria possível pensar a historicidade da música por meio do pensamento de Hegel. Confrontarei as ideias de Hegel com um evento histórico que é considerado relevante na história da música: a música dodecafônica de Schoenberg, considerada aqui modelo de negação imanente e de Aufhebung do sistema tonal em música. Neste artigo, tomo a música dodecafônica de Schoenberg como um exemplar e questiono sobre o papel da música e de sua historicidade na formação sociocultural (ou, em termos hegelianos, no Geist absoluto). Divido a exposição em quatro partes, a saber (1) a posição da arte diante do Geist absoluto; (2) a exposição geral da arte nos Cursos de Filosofia da Arte, situando a música enquanto forma de arte singular; (3) uma análise das características da música em Hegel e (4) a confrontação com a música dodecafônica de Schoenberg. Eu concluo que a música, enquanto forma artística, traz a forma do sentido interior de uma subjetividade social, um modo de sentir e de compreender sons que se transforma através da história – e que têm, tanto a música quanto a forma interna da subjetividade social, uma historicidade que pode ser compreendida dialeticamente. Neste sentido, o início do século XX na música revela, com Schoenberg e outros compositores, novas configurações intuitivas desta subjetividade social.

Plavras-chaves: Historicidade, Hegel, Música, Schoenberg, Dodecafonismo.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Adriano Bueno Kurle, Federal University of Mato Grosso

Adjunct Professor at Departament of Philosophy, Institute of Human and Social Sciences, Federal University of Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brazil.

Referências

Bertram, G. W. 2011. Kunst: Eine philosophische Einführung. Stuttgart: Philipp Reclam.

Candé, R. 2001. História Universal da Música. 2 v. Translated by Eduardo

Brandão. São Paulo: Martins Fontes.

Carpeaux, Otto Maria. 2001. O Livro de Ouro da História da Música: Da

Idade Média ao século XX. Fifth edition. Rio De Janeiro: Ediouro. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.19349 DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.19349

Denham, A. E. 2009. “The Future of Tonality.” British Journal of Aesthetics, 49, n. 4 (September): 427-450. DOI: https://doi.org/10.1093/aesthj/ayp031

Espiña, Y. 1996. La Razón Musical en Hegel. Navarra: Ediciones Universidad

de Navarra.

Etter, Brian K. 2001. From Classicism to Modernism: Western Musical Culture and the Metaphysics of Order. Aldershot: Ashgate.

Gonçalves, Marcia. 2017. “Tempo Poético e Tempo Prosaico.” Revista Eletrônica Estudos Hegelianos 14, n. 23. http://ojs.hegelbrasil.org/index.php/reh/article/view/232/200

Grout, D. and Palisca, C. 2007. História da Música Ocidental. Fifth edition.

Translated by Ana Luísa Faria. Lisboa: Gradiva.

Hall, G. S. 1873. “Hegel’s Science of Absolute Spirit.” The Journal of Speculative Philosophy, 7 n. 3: 44-59. http://www.jstor.org/stable/25665837

Hegel, G. W. F. Aesthetics: Lectures on Fine Art. Two Volumes. Translated by T. M. Knox. Oxford: Clarendon Press, 1988.

Hegel, G. W. F. 1931. Die Idee Und Das Ideal, ed. Georg Lasson. Leipzig: Meiner.

Hegel, G. W. F. 1990. “Glauben und Wissen oder Reflexionsphilosophie der Subjektivität in der Vollständigkeit ihrer Formen als Kantische, Jacobische und Fichtesche Philosophie.” In Werke 2: Jenaer Schriften, 1801-1807. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1989. Werke 3: Phänomenologie des Geistes. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1990. Werke 6: Wissenschaft der Logik II. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1986. Werke 8: Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften I. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1986. Werke 10: Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften III. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1989. Werke 13: Vorlesungen über die Ästhetik I. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1990. Werke 14: Vorlesungen über die Ästhetik II. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 1990. Werke 15: Vorlesungen über die Ästhetik III. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. 2003. Vorlesungen über die Philosophie der Kunst, ed. Annemarie Gethmann-Siefert. Hamburg: Meiner. https://doi.org/10.28937/978-3-7873-3238-0 DOI: https://doi.org/10.28937/978-3-7873-3238-0

Hernández, J. D. 2009. “A arte como formelle Bildung: a estética de Hegel e o mundo moderno.” In M. A. Werle and P. F. Galé, eds. Arte e Filosofia no Idealismo Alemão, 77–104. São Paulo: Editora Barcarolla.

Hindrichs, Gunnar. 2014. Die Autonomie des Klangs. Berlin: Suhrkamp.

Howard, David M., and Angus, James. 2001. Acoustics and Psychoacoustics: Second edition. Oxford: Focal Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780080498522

Lian, A. H. 2008. “Do Cubismo Musical: Uma investigação em estética comparada”. PhD diss., University of São Paulo. https://doi.org/10.11606/t.8.2009.tde-23112009-102427 DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2009.tde-23112009-102427

Nowak, Adolf. 1971. Hegels Musikästhetik. Regensburg: Gustav Bosse Verlag.

Papodopolus, A. 2002. “Mathematics and music theory: From Pythagoras

to Rameau.” The Mathematical Intelligencer, 24, n. 1: 65–73. https://doi.org/10.1007/bf03025314 DOI: https://doi.org/10.1007/BF03025314

Patel, Aniruddh. 2008. Music, Language and the Brain. Oxford: Oxford

University Press.

Peters, Julia. 2016. “On Naturalism in Hegel’s Philosophy of Spirit.” British

Journal for the History of Philosophy, 24, n. 1: 111-131. https://doi.org/10.1080/09608788.2015.1055231 DOI: https://doi.org/10.1080/09608788.2015.1055231

Pippin, Robert. 2014. After the Beautiful: Hegel and the Philosophy of Pictorial Modernism. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.1017/hgl.2016.44 DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226079523.001.0001

Pocai, Romano. 2014. Philosophie, Kunst und Moderne: Überlegungen mit

Hegel und Adorno. Berlin: Xenomoi. https://doi.org/10.28937/1000106279 DOI: https://doi.org/10.28937/1000106279

Rameau, Jean-Philippe. 1971. Treatise on Harmony. Translated by Philip Gossett. New York: Dover Publications.

Rameau, Jean-Philippe. 1722. Traité de l’Harmonie: reduite à ses principes naturels. Paris: J. B. C. Ballard.

Rutter, Benjamin. 2010. Hegel on Modern Arts. Cambridge: Cambridge DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511760440

University Press.

Schoenberg, Arnold. 1922. Harmonielehre: dritte Auflage. Vienna: Universal-Edition.

Schoenberg, Arnold. 1978. Theory of Harmony. Translated by Roy E. Carter.

Los Angeles: University of California Press.

Werle, M. A. 2001. A Questão do Fim da Arte em Hegel. São Paulo: Hedra.

Downloads

Publicado

2019-10-15

Como Citar

Kurle, A. B. (2019). The historicity of music in Hegel in face of Schoenberg’s twelve-tone music. Veritas (Porto Alegre), 64(2), e33169. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.33169

Edição

Seção

Filosofia & Interdisciplinaridade