Affective-sexual Relations

Conceptions and Representations of Middle Class Young University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.39108

Keywords:

college students, middle class, sexuality, infidelity, monogamy

Abstract

This study aimed to analyze the conceptions and representations of young university students of both sexes, belonging to the middle classes and of different sexual orientations, regarding their affective-sexual relationships.
Twenty-four young people, students from a public university, participated in this study, whose ages ranged from 18 to 30 years, 13 men and 11 women. The data
collection consisted of the application of socioeconomic questionnaires and the realization of five audio-recorded sessions of the focus group. The material was organized according to the Thematic Analysis, from which the following categories emerged: close relationship and open relationship. For most participants, representations about close and open relationships proved to be plural and flexible, as agreed by the couple. Affective-sexual relationships would not only be under the aegis of institutionalized rites (dating, engagement, marriage), but would be built gradually according to satisfactory agreements.

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Author Biographies

Eduardo Name Risk, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP, Brasil (UFSCar)

Doutor em Ciências (Área de concentração: Psicologia em Saúde e Desenvolvimento) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto,
SP, Brasil, realizou estágio de pós-doutorado no Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia,
Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil. Servidor público federal; professor Adjunto do Departamento de Psicologia do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em São Carlos, SP, Brasil.

Marina Piran, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brasil

Psicóloga e bacharel em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Wanderlei Abadio de Oliveira, Pontificia Universidade Católica de Campinas, Campinas/SP, Brasil

Doutor em Ciências (Área de concentração: Assistência à criança e ao adolescente) pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil, realizou estágio de pós-doutorado no Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), em Campinas, SP, Brasil. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq - Brasil), PQ-2.

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brasil

Livre-docente em Psicoterapia Psicanalítica pelo Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil. Doutor em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil. Professor Titular do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq - Brasil), PQ-1A

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Published

2023-10-23

How to Cite

Risk, E. N., Piran, M., Abadio de Oliveira, W., & Antônio dos Santos, M. (2023). Affective-sexual Relations: Conceptions and Representations of Middle Class Young University Students. Psico, 54(1), e39108. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.39108