Analysis of the structure provided for teaching psychological assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.38578

Keywords:

psychological assessment, psychology education, psychologist education, higher education institutions, psychological testing

Abstract

The aim of the present study was to analyze the structural conditions made available for the teaching of Psychological Assessment disciplines in the Psychology courses of Higher Education Institutions in Ceará. Authorization was obtained from eight institutions to carry out the research and, based on an observation script, were analyzed aspects of material and equipment, infrastructure and Psychology Service. The main results indicated that the institutions had a minimum range of 20 psychological tests, students signed a term to rent the tests and the institutions developed activities for the community. However, it was also observed that there was no computerized testing, few institutions had “testotecas” and the employees responsible for the service and psychological assessment material were mostly not graduate in Psychology. It can be concluded that the scenario of the institutions in Ceará observed is promising, but one must continue to seek improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Vitor Acioly Gomes, Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, RR, Brasil.

Doutor em Psicologia pela Universidade São Francisco (USF), em Campinas, SP, Brasil; mestre em Educação e graduado em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil. Professor da Universidade Federal de Roraima (UFRR), em Boa Vista, RR, Brasil.

Lucila Moraes Cardoso, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade São Francisco (USF), em Campinas, SP, Brasil com pós-doutorado na mesma área e instituição. Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil.

References

Ambiel, R. A. M., Baptista, M. N., Bardagi, M. P., & Santos, A. A. A. (2018). Ensino de avaliação psicológica: dificuldades relatadas por uma amostra de docentes brasileiros. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(2), 515-530. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/38810/27157 DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2018.38810

Ambiel, R. A. M., Zuanazzi, A. C., Sette, C. P., Costa, A. R. L., & Cunha, F. A. (2019). Análise de ementas de disciplinas de avaliação psicológica: Novos tempos, velhas questões. Avaliação Psicológica, 18(1), 21-30. https://doi.org/10.15689/ap.2019.1801.15229.03 DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2019.1801.15229.03

Bardagi, M. P., Teixeira, M. A. P., Segabinazi, J. D., Schelini, P. W., & Nascimento, E. (2015). Ensino da avaliação psicológica no Brasil: Levantamento com docentes de diferentes regiões. Avaliação Psicológica, 14(2), 253-260. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712015000200011 DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2015.1402.10

Borsa, J. C. (2016). Considerações sobre a formação e a prática em avaliação psicológica no Brasil. Temas em Psicologia, 24(1), 131-143. https://doi.org/10.9788/TP2016.1-09 DOI: https://doi.org/10.9788/TP2016.1-09

Brasil. (2011). Resolução CNE/CES n° 5, de 15 de março de 2011. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia, estabelecendo normas para o projeto pedagógico complementar para a Formação de Professores de Psicologia. Portal do MEC. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-pdf&Itemid=30192

Brasil. (2017). Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9235.htm

Bueno, J. M. H., & Peixoto, E. M. (2018). Avaliação psicológica no Brasil e no mundo. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 108-121. https://doi.org/10.1590/1982-3703000208878 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208878

Caixeta, J. E., & Sousa, M. A. (2013). Responsabilidade social na educação superior: Contribuições da psicologia escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 17(1), 133-140. https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100014 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100014

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Resolução CFP nº 010/2005.

Conselho Federal de Psicologia. (2017). Lista de testes psicológicos favoráveis. http://satepsi.cfp.org.br/lista-TesteFavoravel.cfm

Conselho Federal de Psicologia. (2018). Resolução CFPnº 009/2018.

Conselho Federal de Psicologia. (2020). Lista de testes psicológicos favoráveis. http://satepsi.cfp.org.br/testesFavoraveis.cfm

Finelli, L. A. C. F., Freitas, S. R., & Cavalcanti, R. L. (2015). Docência em avaliação psicológica: A formação no Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extra(12), A12-31. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.12.567 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.12.567

Freires, L. A., Silva Filho, J. H., Monteiro, R. P., Loureto, G. D. L., & Gouveia, V. V. (2017). Ensino da avaliação psicológica no Norte brasileiro: Analisando as ementas das disciplinas. Avaliação Psicológica, 16(2), 205-214. https://doi.org/10.15689/AP.2017.1602.11 DOI: https://doi.org/10.15689/AP.2017.1602.11

Gouveia, V. V. (2018). Formação em avaliação psicológica: Situação, desafios e diretrizes. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(spe), 74-86. https://doi.org/10.1590/1982-3703000208641 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208641

Mendes, L. S., Nakano, T. C., Silva, I. B., & Sampaio, M. H. L. (2013). Conceitos de avaliação psicológica: Conhecimento de estudantes e profissionais. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(2), 428-445. https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000200013 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000200013

Noronha, A. P. P., & Reppold, C. T. (2010). Considerações sobre a avaliação psicológica no Brasil. Psicologia: Ciência e Profissão, 30(esp), 192-201. https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000500009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000500009

Noronha, A. P. P., Baldo, C. R., Almeida, M. C., Freitas, J. V., Barbin, P. F., & Cozoli, J. (2004). Conhecimento de estudantes a respeito de conceitos de avaliação psicológica. Psicologia em Estudo, 9(2), 263-269. https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000200012 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000200012

Noronha, A. P. P., Carvalho, L. F., Miguel, F. K., Souza, M.S. & Santos, M. A. (2010). Sobre o ensino de avaliação psicológica. Avaliação Psicológica, 9(1), 139-146. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100015

Nunes, M. F. O., Muniz, M., Reppold, C. T., Faiad, C., Bueno, J. M. H., & Noronha, A. P. P. (2012). Diretrizes para o ensino de avaliação psicológica. Avaliação Psicológica, 11(2), 309-316. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712012000200016

Primi, R. (2010). Avaliação psicológica no Brasil: Fundamentos, situação atual e direções para o futuro. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(esp), 25-35. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500003

Reppold, C. T., & Serafini, A. J. (2010). Novas tendências no ensino da avaliação psicológica. Avaliação Psicológica, 9(2), 323-329. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000200016&lng=pt&tlng=pt

Wechsler, S. M., Hutz, C. S., & Primi, R. (2019). O desenvolvimento da avaliação psicológica no Brasil: Avanços históricos e desafios. Avaliação Psicológica, 18(2), 121- 128. https://doi.org/10.15689/ap.2019.1802.15466.02 DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2019.1802.15466.02

Published

2023-08-14

How to Cite

Gomes, G. V. A., & Cardoso, L. M. (2023). Analysis of the structure provided for teaching psychological assessment. Psico, 54(1), e38578. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.38578

Most read articles by the same author(s)