Joint attention in educator-baby interactions and their repercussions on social cognition

A systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.36602

Keywords:

attention, interaction, teacher, infant

Abstract

The present article refers to a systematic review that aimed to identify if joint attention established in educator-baby interactions in day care centers interferes with social cognition of these babies. This review followed the recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyze (PRISMA) and it was searched in the Web of Science, Pubmed, Pepsic, Scielo, Indexpsi, PsycInfo and Lilacs databases. A search was also performed at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Descriptors “Child Day Care Centers”, “Preschool”, “School Teachers”, “infant”, “attention”, “joint attention” and “social cognition” were used. Five articles were included for analysis and these articles identified that by engaging in joint attention episodes with their educators, infants had communication and oral language development. It was also finded out a need to expand studies about the subject. This review is registered in the International Prospective Register of Ongoing Systematic Reviews (PROSPERO) under number CRD42019133759.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Andrade de Albuquerque, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil; mestra em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil.

Vanessa da Cruz Alexandrino, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil; mestra em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil.

Fabíola de Sousa Braz Aquino, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil; mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil. Professora da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil.

References

Alexandrino, V. C., & Braz Aquino, F. de S. (2018). Análise das concepções de profissionais da educação sobre o desenvolvimento infantil: Um estudo em creches de uma cidade da Paraíba – Brasil. Revista Portuguesa de Educação, 31(2), 85-99. https://doi.org/10.21814/rpe.13756

Almeida, C. P. B., & Goulart, B. N. G. (2017). Como minimizar vieses em revisões sistemáticas de estudos observacionais. Revista CEFAC, 19(4), 551-555. https://dx.doi.org/10.1590/1982-021620171941117

Amorim, K. S., Anjos, A. M., & Rossetti-Ferreira, M. C. (2012). Processos interativos de bebês em creche. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(2), 378-389. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000200020

Aquino, F. S. B., & Salomão, N. M. R. (2011). Intencionalidade comunicativa e atenção conjunta: uma análise em contextos interativos mãe-bebê. Rev. Psicologia: reflexão e crítica, 107-115. https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000100013

Borges, L. C., & Salomão, N. M. R. (2003). Aquisição da linguagem: considerações da perspectiva da interação social. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(2), 327-336. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722003000200013

Cain, D. W., Rudd, L. C., & Saxon, T. F. (2007). Effects of professional development training on joint attention engagement in low-quality childcare centers. Early Child Development and Care, 177(2), 159-185. https://doi.org/10.1080/03004430500375927

Cleveland, A., Schug, M., & Striano, T. (2007). Joint attention and object learning in 5-and7-month-old infants. Infant Behavior & Development, 29(3), 299-307. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2005.12.004

Colus, K. M., & Amorim, K. de S. (2019). O Estabelecimento da Atenção Conjunta em um Bebê com Deficiência Visual Severa. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 35, e3541. https://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e3541

Degotardi, S. (2017). Joint attention in infant-toddler early childhood programs: Its dynamics and potential for collaborative learning. Contemporary Issues in Early Childhood, 18(4), 409-421. https://doi.org/10.1177/1463949117742786

Grácio, M. C. C. (2018). Colaboração científica: indicadores relacionais de coautoria. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends, 12(2), 24-32. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2018.v12n2.04.p24

Medeiros, C. S. & Salomão, N. M. R. (2014). Análise de dois contextos interativos em uma díade mãe-criança com deficiência visual. Temas em Psicologia, 22(4), 701-713. https://dx.doi.org/10.9788/TP2014.4-03

Melo, G. M. L. de S. (2015). Cenas de atenção conjunta entre professoras e crianças em processo de aquisição da linguagem [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Paraíba]. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8417?locale=pt_BR

Mendes, D. M. L. F., & Seidl Moura, M. L. (2009). Expressões faciais de emoção em bebês: importância e evidências. Estudos de Psicologia, 9(2), 307-327. https://doi.org/10.12957/epp.2009.9105

Mendes, D. M. L. F. & Cavalcante, L. I. C. (2014). Modelos de self e expressão emocional em bebês: concepções de mães e outras cuidadoras. Psico-PUCRS, 45(1), 120-129. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.13768

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G., The PRISMA Group (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoSMed 6(6): e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Oliveira, K. R. S., Aquino, F. S. B., & Salomão, N. M. R. (2016). Desenvolvimento da linguagem na primeira infância e estilos linguísticos dos educadores [Language development in early childhood and linguistic styles of educators]. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(3), 457-472. http://dx.doi.org/10.12804/apl34.3.2016.02

Rossetti-Ferreira, M. C., Amorim, K., & Silva, A.P. (2000). Uma perspectiva teórico-metodológica para análise do desenvolvimento humano e do processo de investigação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(2): 279-291. https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000200008

Rossetti-Ferreira, M. C. T. (2015). A Creche Carochinha e sua história. In Histórias da Carochinha: contribuições para o ensino, a pesquisa e a extensão de uma creche universitária. Pedro & João Editores.

Rudd, L. C., Cain, D. W., & Saxon, T. F. (2008). Does improving joint attention in low‐quality child‐care enhance language development? Early Child Development and Care, 178(3): 315-338. http://dx.doi.org/10.1080/03004430701536582

Shin, M. (2012). The role of joint attention in social communication and play among infants. Journal of Early Childhood Research, 10(3), 309-317. https://doi.org/10.1177/1476718X12443023

Smith, A. B. (1999). Quality Childcare and Joint Attention. International Journal of Early Years Education, 7(1), 85-98. http://dx.doi.org/10.1080/0966976990070107

Sterne, J. A., Hernán, M. A., McAleenan, A., Reeves, B. C., & Higgins, J. P. (2019). Assessing risk of bias in a non‐randomized study. In Higgins, J.P.T., Thomas, J., Chandler, J., Cumpston, M., Li, T., Page, M. J., Welch, V. A.(editors). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions (pp. 621-641). John Wiley & Sons.

Striano, T., & Reid, V. M. (2006). Social cognition in the first year. Trends in Cognitive Sciences, 10(10), 471-476. http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2006.08.006

Tomasello, M. (2003). Origens culturais da aquisição do conhecimento humano: Tópicos (C. Berliner, Trad.). Martins Fontes.

Tomasello, M. (2019). Becoming Human: a theory of ontogeny. Publisher: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674988651

Tomasello, M. & Carpenter, M. (2007). Shared Intentionality. Developmental Science, 10(1), 121-125. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2007.00573.x

Vasconcelos, D. C., & Salomão, N. M. R. (2016). Educadoras de creches: concepções sobre desenvolvimento infantil. Revista Lusófona de Educação, 33, 81-94.

Vygotsky, L. S. (2000). A Formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (J. C. Neto, L. S. M. Barreto, S. C. Afeche, Trad., 6. ed.). Editora Martins Fontes. (Original publicado em 1984).

Published

2022-08-09

How to Cite

Albuquerque, J. A. de, Alexandrino, V. da C., & Aquino, F. de S. B. (2022). Joint attention in educator-baby interactions and their repercussions on social cognition: A systematic review. Psico, 53(1), e36602. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.36602

Most read articles by the same author(s)