Profissional social skills and future expectations as predictors of professional choice self-efficacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.2.32374

Keywords:

self-efficacy, occupational choice, social skills

Abstract

During high school, students can face the first choices related to their professional future. The study investigated the extent to which gender, social skills and future expectations predict professional choice self-efficacy of high school students. A total of 436 students (M = 16,23, SD = 1,09) from both sexes from public and private schools in the State of Rio de Janeiro participated. The instruments used were: Professional Choice Self-efficacy Scale; Future Expectations Scale; Social Skills Inventory for Adolescents; Socioeconomic Status Questionnaire. Social skills of social resourcefulness and affective approach, expectations of the future in relation to work and education, and the female sex explained 26% of the variability of professional choice self-efficacy of students. The research data may contribute to the planning of future intervention programs with students, their families and teachers.

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Author Biographies

Gisele Aparecida de Morais, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Itaperuna (IFF), Itaperuna RJ, Brasil.

Mestre em Psicologia pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), em Niterói, RJ, Brasil; psicóloga no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Itaperuna (IFF), em Itaperuna, RJ, Brasil.

Vanessa B. R. Leme, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP–FFCLRP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil; professora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Amanda Oliveira Falcão, Instituto Superior de Teologia Aplicada (UNINTA), Sobral, CE, Brasil.

Mestre em Psicologia pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), em Niterói, RJ, Brasil; professora no Instituto Superior de Teologia Aplicada (UNINTA), em Sobral, CE, Brasil.

Camila de Sousa Pereira-Guizzo, Centro Universitário Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI CIMATEC), Salvador, BA, Brasil.

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em São Carlos, SP, Brasil; professora no Centro Universitário Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI CIMATEC), em Salvador, BA, Brasil.

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Published

2021-07-15

How to Cite

Morais, G. A. de, Leme, V. B. R., Falcão, A. O., & Pereira-Guizzo, C. de S. (2021). Profissional social skills and future expectations as predictors of professional choice self-efficacy. Psico, 52(2), e32374. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.2.32374

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