Games and group interventions to attend children with school difficulties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.3.30367

Keywords:

games, school failure, psychological intervention

Abstract

This paper discusses the relevance of using games to attend children with school difficulties. It studies its potential as an instrument of observation and intervention based on two fronts of analysis. On one hand, it examines the contributions of board games from the French neopiagetian research’s view about the impact of new technologies on child development. On the other hand, it articulates these discussions with data from a University Extension Program for children aged 7 to 11 years. The method involved the systematization of 172 protocols corresponding to 35 participants. The results highlight the potentialities of games as an intervention tool, and note that interest and persistence alone do not guarantee satisfactory procedures in the resolution of cognitive and socio-affective challenges, contrary to adult’s arguments that insist on lack of effort and attention as causes for school difficulties.

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Author Biographies

Mariana Inés Garbarino, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (IPUSP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; professora substituta da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), em Guarulhos, SP, Brasil.

Maria Thereza Costa Coelho de Souza , Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (IPUSP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; professora titular da Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil.

Ana Lúcia Petty, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (IPUSP), São Paulo, SP, Brasil.

Mestre em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; Técnica da Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil.

Camila Tarif Folquitto, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (IPUSP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2020-05-06

How to Cite

Garbarino, M. I., Costa Coelho de Souza , M. T. ., Petty, A. L., & Tarif Folquitto, C. . (2020). Games and group interventions to attend children with school difficulties. Psico, 51(3), e30367. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.3.30367

Issue

Section

Articles