Daycare center in the non-urban context: an approach with educators

Authors

  • Lucivanda Cavalcante Borges Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Dalila Castelliano Vasconcelos Universidade Federal da Paraíba
  • Nádia Maria Ribeiro Salomão Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.3.22567

Keywords:

Daycare center, Educator, Non-urban context.

Abstract

Daycare centers play an increasingly relevant part where family dynamics and infant development are concerned. These childhoodassistance services, as social and cultural constructions, are also developed as from conceptions built up by each society for infants. In this research, we investigated the educators’ conceptions about non-urban daycare centers in relation to infant development. As many as 21 educators, all of whom from non-urban daycare centers in the countryside of the state of Pernambuco, took part in the study. Out of a semi-structured interview, results indicated that meeting the basic needs of a child and stimulating their development turns out as the target to be achieved by daycare centers. As for the educator’s part, the participants highlighted stimulus to development, affection, and discipline as sought-after issues. These outcomes point to the importance of the educators’ formation and a higher recognition of their professional role, as conceived non urban context characteristics.

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Author Biographies

Lucivanda Cavalcante Borges, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Professora do curso de Psicologia da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF Doutoranda do programa de pós graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Dalila Castelliano Vasconcelos, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Psicologia Social pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

Doutoranda do programa de pós-graduação em Psicologia Social da UFPB

Nádia Maria Ribeiro Salomão, Universidade Federal da Paraíba

Pós doutorado pela University of North Carolina – UNCC e Doutorado pela University of Manchester - UK.

Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal da Paraíba - UFPB

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Published

2016-06-23

How to Cite

Borges, L. C., Vasconcelos, D. C., & Salomão, N. M. R. (2016). Daycare center in the non-urban context: an approach with educators. Psico, 47(3), 238–247. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.3.22567

Issue

Section

Articles