Evidence of validity of Zulliger-sc to the assessment of children’s interpersonal relationship

Authors

  • Fabiola Cristina Biasi Universidade São Francisco
  • Anna Elisa Villemor-Amaral Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.1.19990

Keywords:

Psychological Assessment, ZSC, Children, Validity Evidence.

Abstract

This study aimed to examine criterion validity evidence for ZSC, focusing on interpersonal relationships indicators. 119 primary school children of both sexes from the fourth to the sixth year responded to the sociogram which allowed to select two groups of participants: the first containing 26 classified as the most popular and 22 classified as less popular. These two groups responded to the ZSC. The analysis considered: M, FM, m; a, p; COP, AG; GHR, PHR; FT, TF, T; Food; PER; PureH, SumH and Index Isolation rates. The indicators that showed statistically significant differences, higher among the most popular children, were Mp (p=0.04), p (p=0.05) and PureH (p=0.06) marginally significant. In the less popular group the highest statistically significant was H<(H)+Hd+(Hd) (x2=4.16, p=0.04). In conclusion, four variables contributed to discriminate groups, which contributes to demonstrate criterion validity.

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Author Biographies

Fabiola Cristina Biasi, Universidade São Francisco

Psicóloga, mestre pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco (área de concentração em Avaliação Psicológica), Campus Itatiba. Docente do curso de graduação de Psicologia da mesma universidade nos Campi de Campinas e Itatiba.

Anna Elisa Villemor-Amaral, Universidade São Francisco

Graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1981), com mestrado (1990) e doutorado (1996) em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP/EPM), tendo desenvolvido suas teses na área de Disturbios da Comunicação e da Avaliação Psicológica por meio de métodos projetivos, no contexto de saúde, atendimento hospitalare psicossomática. Fez pós-doutorado na Universidade da Savoia na França em 2003, trabalhando na perspectiva da Psicopatologia Fenômeno-estrutural. Psicóloga clínica com atuação em Psicanálise e Psicodiagnóstico. Foi membro do Instituto de Psicanálise da Sociedade Brasileira de Psicanálise e fez diversos cursos de aperfeiçoamento em psicodiagnóstico. Atualmente é Professora Associada Doutora do Programa de Pós-Graduação Strico Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco e líder do grupo de pesquisa Avaliação Psicológica em Saude Mental. É também professora da Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Desenvolve pesquisas na área de Psicologia da saúde e psicopatologia com Métodos Projetivos, especialmente o Rorschach, Pfister e Zulliger, sendo Bolsista Produtividade CNPq. Presidiu a Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos no período de 2002 a 2006 e hoje é membro de seu conselho consultivo. Foi coordenadora do GT de Métodos Projetivos da ANPEPP de 2008 a 2012. Membro da International Rorschach Society e da Society for Personality Assessment

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Published

2016-01-26

How to Cite

Biasi, F. C., & Villemor-Amaral, A. E. (2016). Evidence of validity of Zulliger-sc to the assessment of children’s interpersonal relationship. Psico, 47(1), 13–23. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.1.19990

Issue

Section

Articles