Implementation of an academic master’s program oriented to the aging process

  • Maria Angélica Spadella Faculdade de Medicina de Marília
  • Stéphanie Marques de Camargo Faculdade de Medicina de Marília
  • Naira da Silva Mansano Faculdade de Medicina de Marília
  • Carlos Alberto Lazarini Faculdade de Medicina de Marília
  • Spencer Luiz Marques Payão Faculdade de Medicina de Marília
  • Marcos Renato de Assis Faculdade de Medicina de Marília
  • Paulo Marcondes Carvalho-Junior Faculdade de Medicina de Marília
  • Agnaldo Bruno Chies Faculdade de Medicina de Marília
Keywords: Education, Graduate, Aging, Educational Measurement, Program Evaluation.

Abstract

Objective: Report strategies to evaluate the process or program implementation and following adjustments that were made in order to improve it.
Methods: Report of an experience, supported by documentary analysis. Data comes from: records of the Presentation of New Courses Proposals; meetings minutes of the Council and the faculty members meeting; records and documents of the Postgraduate Department secretary; edicts of recruitment processes; documents of qualification and defense committees; publications in scientific journals and events; reports of the First and Second Program Evaluation Workshop; reports of the CAPES’ data system of and CAPES evaluation report. The documents cover the period 2011-2014.
Results: Based on the analysis of the documents was possible to report the key strategies to establish a management plan for overcoming the identified weaknesses, as well as the strengths consolidation, with emphasis on the restructuring the curriculum and the students’ applications selection process, in addition to the preparation of the student syllabus with information about the Program.
Conclusions: The implemented reforms as from a continuous process of evaluation have brought important advances in structuring the Program, towards interdisciplinarity and the concentration area of Health and Aging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Angélica Spadella, Faculdade de Medicina de Marília
Bióloga, Doutora em Biologia Celular e Estrutural, Docente Permanente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Stéphanie Marques de Camargo, Faculdade de Medicina de Marília
Enfermeira, Discente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Naira da Silva Mansano, Faculdade de Medicina de Marília
Enfermeira, Discente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Carlos Alberto Lazarini, Faculdade de Medicina de Marília
Farmacêutico, Doutor em Farmacologia, Docente Permanente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Spencer Luiz Marques Payão, Faculdade de Medicina de Marília
Biólogo, Livre docente em Genética Humana e Médica pela UNIFESP/EPM, Docente Permanente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento e Diretor de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Marcos Renato de Assis, Faculdade de Medicina de Marília
Médico reumatologista e fisiatra, Doutor em Reabilitação, Vice-coordenador do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Paulo Marcondes Carvalho-Junior, Faculdade de Medicina de Marília
Médico, Doutor em Engenharia Biomédica, Docente Permanente do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.
Agnaldo Bruno Chies, Faculdade de Medicina de Marília
Farmacêutico, Doutor em Farmacologia, Coordenador do Programa de Mestrado Acadêmico em Saúde e Envelhecimento da Faculdade de Medicina de Marília, Famema, Marília, São Paulo.

References

Gomes R, Francisco AM, Tonhom SF da R, Costa MCG da, Hamamoto CG, Pinheiro OL, et al. A formação médica ancorada na aprendizagem baseada em problema: uma avaliação qualitativa. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. março de 2009;13(28):71–83.

Faculdade de Medicina de Marília. Projeto Pedagógico do Curso de Medicina [Internet]. 2014 [citado 27 de abril de 2015]. Recuperado de: http://www.famema.br/ensino/cursos/docs/protocolo43158_PPC%20Medicina.pdf

Faculdade de Medicina de Marília. Projeto pedagógico do Curso de Enfermagem [Internet]. 2008 [citado 27 de abril de 2015]. Recuperado de: http://www.famema.br/ensino/cursos/docs/PPC%20Enfermagem%20final.pdf

Vasconcelos Ana Maria Nogales, Gomes Marília Miranda Forte. Transição demográfica: a experiência brasileira. Epidemiol. Serv. Saúde [periódico na Internet]. 2012 Dez [citado 2015 Abr 27]; 21(4): 539-548. Disponível em: http://scielo.iec.pa.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742012000400003&lng=pt. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742012000400003.

Faculdade de Medicina de Marília. Apresentação de Propostas de Cursos Novos - APCN [Internet]. 2011 [citado 27 de abril de 2015]. Recuperado de: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/proposta/index_propostas.jsf

Cunha HFA, Cunha AC da, Silva JMC da. A Pós-Graduação Stricto sensu em Biodiversidade Tropical no Amapá: uma experiência em construção. RBPG. março de 2013;10(19):213–37.

Figueiredo HA, Morais LEM, Ramalho FA. Busca da informação para qualificação: um estudo com candidatos ao mestrado em ciência da informação do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - UFPB | Figueiredo | Informação & Sociedade: Estudos. Informação & Sociedade: Estudos. 2013;23(2):99–111.

Faculdade de Medicina de Marília. Relatório I Fórum de Avaliação dos Programas de Pós-Graduação. 2013.

Faculdade de Medicina de Marília. Relatório II Fórum de Avaliação dos Programas de Pós-Graduação. 2014.

Faculdade de Medicina de Marília. Relatório para o Sistema COLETA-2013. 2013.

Faculdade de Medicina de Marília. Relatório para o Sistema COLETA-2014. 2014.

Erdmann AL, Marziale MHP, Pedreira M da LG, Lana FCF, Pagliuca LMF, Padilha MI, et al. A avaliação de periódicos científicos qualis e a produção brasileira de artigos da área de enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2009;17:403–9.

Published
2015-10-29
How to Cite
Spadella, M. A., Camargo, S. M. de, Mansano, N. da S., Lazarini, C. A., Payão, S. L. M., Assis, M. R. de, Carvalho-Junior, P. M., & Chies, A. B. (2015). Implementation of an academic master’s program oriented to the aging process. PAJAR - Pan American Journal of Aging Research, 2(2), 85-92. https://doi.org/10.15448/2357-9641.2014.2.20489