Historiography and image
A historiographical perspective on the adhesion of visual sources in international and national history
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3748.2021.1.37432Keywords:
Historiography, Image, History of HistoriographyAbstract
Recently, historians such as Paulo Knauss and Peter Burke affirmed the importance of visual sources as an object of research for History, and that the encounter with imagery sources would occur soon and a historiographic evaluation of this process would be necessary. Based on the premise that this historiographic renewal has already taken place, this article intends to draw general lines on the theme Historiography and Image in the international and national circuit. Thus highlighting the international “imagery turns” and the paths of formation of Brazilian intellectual networks that dedicated themselves to the subject. Therefore, highlighting the historiographic renewal in the Graduate Programs, relevant authors, as well as works and books. In this way we composed a short History of Historiography on the use of images as a historical source.
Downloads
References
ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Tradução de: Carla Rodrigues (coordenação), Fernando Fragozo, Alice Serra, Marianna Poyares. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 236.
ALPERS, Svetlana. A Arte de Descrever: a arte holandesa no século XVII. São Paulo EDUSP, 1999.
BAXANDALL, Michael. O olhar renascente: pintura e experiência social na Itália da Renascença. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1999.
BELTING, Hans. Antropologia da imagem. Lisboa : KKYM: Gallimard, 2014.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo, Brasiliense, 1985. v. I.
BURKE, Peter (org.). A Escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1992.
BURKE, Peter. Testemunha Ocular: história e imagem. Bauru, SP: EDUSC, 2004.
CARDOSO, Ciro F.S. Iconografia e História. Resgate: Revista interdisciplinar de cultura (Campinas), Campinas, v.1, p. 9-17, 1990.
CARDOSO, Ciro Flamarion; MAUAD, Ana Maria. História e Imagem: os exemplos da fotografia e do cinema. In:
CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (org.). Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997. cap. 18. p. 300-320.
CARVALHO, Wesley Rodrigues de. O curso de mestrado em História na Universidade Federal Fluminense: estado, universidade e desenvolvimento historiográfico nos anos 1970. Orientador: Marcelo Badaró Mattos. Niterói, 2019. 447f. Tese (doutorado) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.
CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. 3. ed. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. Revisão técnica Arno Vogel. Rio de Janeiro: Forense, 2013. p.384
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Editora, 1988.
COLI, Jorge. A Obra Ausente. In: SAMAIN, Etienne. Como Pensam as Imagens. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2012. p. 41-45. https://doi.org/10.7476/9788526814738.0004
DAUMARD, Adeline. O tratamento dos dados. In: DAUMARD, Adeline. História Social do Brasil: teoria e metodologia. Curitiba: 1984. Parte I, cap. IV.
DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível. Florianópolis: Edufsc, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A Imagem Sobrevivente: a história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
DUPRAT, Annie. Historie et Images. In: DELACROIX, Christian et al (dir). Historiographies Concepts et Débats. Gallimard: France, 2010. p. 307-340.
FICO, Carlos; POLITO, Ronald. A História no Brasil (1980-1989): elementos para uma avaliação historiográfica. Ouro Preto: Ufop, 1992. 1 v.
FOUCAULT, Michel. Isto não é um cachimbo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
GASKELL, Ivan. História das imagens. In: BURKE, Peter. (org.). A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: EDUNESP, 1992. p. 237-72.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GINZBURG, Jaime. Periódicos Acadêmicos: antagonismos entre produção e leitura (notas sobre revistas das áreas de Letras publicadas em 2013 Revista Expedições: Teoria da História e Historiografia, v. 5, n. 1, p. 10-41, jan./jul. 2014.
GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1986.
HALL, Stuart. Identidade Cultural e Diá spora. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 24, p. 68-75, 1996.
JAY, Martin. The Disenchantment of the Eye: surrealism and the crisis of ocularcentrism. Visual Anthropology Review, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 15-38, 1991. https://doi.org/10.1525/var.1991.7.1.15
JONATHAN Crary. Thomas Elsaesser e Leo Manovich. [S. l.]: [s. n.], [20--?].
KARNAL, Leandro; TATSCH, Flavia Galli. Documento e História: A memória evanescente. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (ed.). O historiador e as suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. cap. 1. p. 9-27.
KNAUSS, Paulo. Aproximações disciplinares: história, arte e imagem. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.151-168, dez. 2008. https://doi.org/10.22456/1983-201X.7964
KNAUSS, Paulo; MALTA, Marize (org.). Outros objetos do olhar: história e arte. Niterói: LABHOI/UFF, 2016.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v.8, n.12, p. 97-115, jan-jun, 2006.
LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de (ed.). Fotografias: Usos sociais e historiográficos. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (ed.). O historiador e as suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. cap. 2. p. 29-60.
MACEDO, Francisco Barbosa. O (re)fazer-se da historiografia: a obra de E. P. Thompson na produção discente do Programa de Pós-Graduação em História da Unicamp (1982-2002). Orientador Lincoln Ferreira Secco. 2017. 527f. Tese (Doutorado) - Departamento de História. Área de concentração: História Econômica, - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Apresentação. In: Lima, Solange F.; Carvalho, Vania Carneiro de. Fotografia e Cidade: da razão urbana à lógica do consumo, álbuns de São Paulo (1887-1950). São Paulo: Mercado das Letras, 1997.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.23, n. 45, p. 11-36, 2003. https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100002
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. História e imagem: iconografia/iconologia e além. In: CARDOSO, Ciro Flamarion, VAINFAS, Ronaldo. Novos domínios da História. São Paulo/Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. p. 243 - 262.
MONTEIRO, Charles (org.). Fotografia, história e cultura visual: pesquisas recentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p.132 (Série Mundo Contemporâneo).
MONTEIRO, Rosana Horio. Arte e ciência no século XIX: um estudo em torno da descoberta da fotografia no Brasil. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 34, p. 51-70, 2004.
NAPOLITANO, M.; MORETTIN, E. História e Audiovisual: formação e percursos de um grupo de pesquisa. Antíteses, Londrina, v. 12, p. 563-578, 2019. https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n23p563
NICODEMO, Thiago Lima; SANTOS, Pedro Afonso Cristovão dos; PEREIRA, Mateus Henrique de Faria. Uma Introdução à História da Historiografia Brasileira (1870-1970). Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018. 232 p.
PAIVA, Eduardo França. História e Imagens. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p.120.
PANOFSKY, Erwin. Iconografia e iconologia: uma introdução ao estudo da arte da Renascença. In: Significado nas artes visuais. São Paulo: Editora Perspectiva, 1979. p. 47-87.
RAMOS, Alcides Freire; PATRIOTA, Rosangela; PESAVENTO, Sandra Jatahy. Imagens da História. São Paulo: Aderaldo e Rothschild, 2008. p. 461.
RAMOS, Igor Guedes. Genealogia de uma operação historiográfica: Edward Palmer Thompson, Michel Foucault e os historiadores brasileiros da década de1980. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015. p. 623. https://doi.org/10.7476/9788579837067
RANCIÈRE, Jacques. Figuras da história. São Paulo: Editora UNESP, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
REVISTA ESTUDOS HISTÓRICOS: História e Imagem. Rio de Janeiro: Fgv, v. 2, n. 34, 2004. Semestral. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/301. Acesso em: 16 jan. 2019.
SAMAIN, Etienne (org.). Como pensam as imagens. Campinas, SP: Editora Unicamp 2012. https://doi.org/10.7476/9788526814738
SANTIAGO JÚNIOR, Francisco das Chagas Fernandes. Dimensões historiográficas da virada visual ou o que pode fazer o historiador quando faz histórias com imagens? Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 11, n. 28, p. 402-444, set./dez. 2019. https://doi.org/10.5965/2175180311282019402
SANTIAGO JÚNIOR, Francisco das Chagas Fernandes. A virada e a imagem: história teórica pictorial/ iconic/ visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais no Museu Paulista, São Paulo, Nova Série, v. 27, 2019, p. 1-51. https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e08
SANTOS, Wagner Geminiano dos. A Invenção da Historiografia Brasileira Profissional, Acadêmica: Geografia e memória disciplinar, disputas político-institucionais e debates epistemológicos acerca do saber histórico no Brasil. (1980-2012). 2018. 435 f. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Pelotas, 2018.
SCHIAVINATTO, Iara Lis Franco; COSTA, Eduardo Augusto (org.). Cultura Visual e História. São Paulo: Alameda, 2016. Ebook.
SOUZA, Francisco Gouvea de. Escritas da história nos anos 80: um ensaio sobre o horizonte histórico da (re) democratização. Anos 90, Porto Alegre, v. 24, n. 26, p. 159-181, dez. 2017. https://doi.org/10.22456/1983-201X.74972
WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. p. 417.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Oficina do Historiador
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Oficina do Historiador implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Oficina do Historiador as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.