CPERS, “petismo” and Legisltative Assembly of Rio Grande do Sul
Disputes over the representantion of the union movement of teachers from Rio Grande do Sul with the Workers Party in Olivio Dutra Government (1999-2002)
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3748.2020.2.33627Keywords:
Government Olívio Dutra, Legislative Assembly, CPERSAbstract
Our objective in this article is to analyze how the opposition tried to explore the relationship between the CPERS and the state government during the period in which Olívio Dutra (PT) led the Rio Grande do Sul executive. newspapers (Correio do Povo and Zero Hora newspapers) and speeches given by parliamentarians in the floor of the Legislative Assembly of the State of Rio Grande do Sul (1999-2002). For this analysis, we rely on the theoretical contribution of bourdesian sociology to understand the symbolic struggle between the benches and their agents. We start from the premise that the government was a minority in parliament and, therefore, had to face an opposition that aimed to reverse the rise of the PT in the regional political field. In addition, we consider the fact that social movements serve as an important resource of the governing microcosm, which provided the conversion into political capital for it, explaining part of its rise despite the extra-parliamentary origin of the party in the period of redemocratization.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. https://doi.org/10.1590/S0103-33522011000100008.
BOURDIEU, Pierre. O Campo Político. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 5, p. 193-216, jan./jul. 2011.
BOURDIEU, Pierre. CHARTIER, Roger. O sociólogo e o historiador. Belo Horizonte: Autêntica editora, BOURDIEU, Pierre.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. p. 187-188.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
CAMINI, Lucia. O processo de construção da política educacional no Rio Grande do Sul de 1999 a 2002: relações, limites, contradições e avanços. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
CHAMPAGNE, Patrick. Formar a opinião: o novo jogo político. Petrópolis: Vozes, 1996.
CHAMPAGNE, Patrick. Poder simbólico y práctica democrática. In: WACQUANT, Loic (coord.). El mistério del ministério: Pierre Bourdieu y la política democrática. Barcelona: Gedisa, 2005.
CORADINI, Odaci. Em nome de quem? Recursos sociais no recrutamento de elites políticas. Rio de Janeiro: Relume, 2001.
DUTRA, Olívio. Programa de governo – texto para discussão (versão preliminar, não revisada) – 30.07.1998, p. 52.
ENTREVISTA de Cézar Busatto para César Filomena. DVD-ROM-2. Disponível em: https://goo.gl/JJaNBe. Acesso em: 25 out. 2017.
GOHN, Maria da Gloria. Abordagens teóricas no estudo dos movimentos sociais na América Latina. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 54, 2006. https://doi.org/10.1590/S0103-49792008000300003.
LORENZONI, Onyx. Os 500 dias de governo do PT são outros 500. Porto Alegre: Sulina, 2000.
MENDES, Valdelaine. Participação na definição de uma política educacional: mecanismos de controle público sobre as ações do governo. Tese (Doutorado em Educação) -- São Paulo, Universidade de São Paulo, 2005.
PRZEWORSKI, Adam. Capitalismo e social-democracia. Companhia das Letras: São Paulo, 1991.
SCHMIDT, Benito. História e memória do PT gaúcho (1979-1988). (obra não publicada).
SECCO, Lincoln. História do PT. São Paulo: Ateliê editorial, 2016.
WACQUANT, Loic. Indicaciones sobre Pierre Bourdieu y la política democrática. In: WACQUANT, Loic (coord.). El misterio del ministerio: Pierre Bourdieu y la política democrática. Barcelona: Gedisa, 2005, p. 28. grifo do autor.
ANAIS DA ALERGS (1999-2002).
JORNAL CORREIO DO POVO (Arquivo Correio do Povo).
JORNAL ZERO HORA (Arquivo Museu Hipólito da Costa).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Oficina do Historiador
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Oficina do Historiador implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Oficina do Historiador as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.