Images of inequality in Rio de Janeiro's photobooks: thevisuality in the history of a concept

Authors

  • Maria Inez Turazzi Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.1.27725

Keywords:

photography, Rio de Janeiro, photobooks, Hans Mann, inequality.

Abstract

The city of Rio de Janeiro and the themes that interweave its history have been covered by the most diverse types of photographic books, launched in Brazil and abroad, for over a century. Considering the complex and multifaceted nature of textual and visual narratives presented in these works, as well as the requirement of a multidisciplinary approach to the theme of inequality within a history of concepts, this article seeks to problematize the visuality of poverty in the representation of the so called “Carioca landscape”, taken here as a symbolic and patrimonial construction. The current research is premised on the polysemy of landscape and inequality and their multiple epistemological dimensions, as concepts that cross philosophy, law, sociology and history, as well as literature and the arts in general. The article deals more closely with the life and work of German photographer Hans Mann (?-1966) and the photo books heproduced on South America, published between the 1940s and 1960s, specially the one dedicated to Rio de Janeiro (Zauberhaftes Rio/Strolling through Rio, 1958).

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Author Biography

Maria Inez Turazzi, Universidade Federal Fluminense

Historiadora, doutora em arquitetura e urbanismo, professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em História e pesquisadora-associada do Laboratório de História Oral e Imagem da Universidade Federal Fluminense, bolsista de produtividade do CNPq e membro do Comitê Brasileiro de História da Arte. Entre 1984 e 2014, trabalhou no Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional e Instituto Brasileiro de Museus, onde foi responsável pela coleção Geyer, brasiliana doada em 1999 ao Museu Imperial. Publicou diversos artigos e livros sobre fotografia, patrimônio e Rio de Janeiro, entre os quais Poses e trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo, 1839-1889 (1995); Marc Ferrez (2000); Visões do Rio na coleção Geyer (2000, em coautoria); Rio de Janeiro-Buenos Aires, duas cidades modernas (2004, em coautoria); Iconografia e patrimônio: a Exposição de História do Brasil e a fisionomia da nação (2009); Luiz Edmundo (2011); Um porto para o Rio; imagens e memórias de um álbum centenário (2012, em coautoria); Ensino de história: diálogos com a literatura e a fotografia (2012, em coautoria); Rio 400 + 50; comemorações e percursos de uma cidade (2014, em coautoria); Rio, um porto entre tempos (2016).

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Published

2018-04-18

How to Cite

Turazzi, M. I. (2018). Images of inequality in Rio de Janeiro’s photobooks: thevisuality in the history of a concept. Estudos Ibero-Americanos, 44(1), 105–119. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.1.27725

Issue

Section

Dossier - Photography, visual culture and history: theoretical and methodological perspectives