The Nation’ aesthetic education and António Ferro’s “Good Taste Campaign” (1940-1949)

Authors

  • Carla Ribeiro Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2017.2.24663

Keywords:

António Ferro, “Good Taste Campaign”, New State, National Propaganda Bureau, Aesthetics

Abstract

The “Good Taste Campaign” was set in motion by António Ferro, director of the National Propaganda Bureau, in 1940, following the Centenary Commemorations, constituting a cultural initiative whose assumed purpose was to create an aesthetic awareness among the Portuguese people. Embracing very different interventions and initiatives, it sought to establish an aesthetic model that created a façade for the nation, presenting it as a civilized country, in opposition to a country of revolutions, simultaneously modern and traditional.This article analyzes the campaign, result of an authoritarian and dictatorial political context, the New State, finding out its origins, formats and intentions and discovering the marks left in the democratic, XXI century Portugal and on its identity.

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Author Biography

Carla Ribeiro, Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto

Doutora em História Contemporânea, pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto, com a tese “Imagens e representações de Portugal. António Ferro e a elaboração identitária da Nação”. Docente na área de Estudos Culturais e Sociais na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto. Investigadora do CEPESE (Centro de Estudos da População, Economia e Sociedade, UP) e do InED (Centro de Investigação e Inovação em Educação, ESEP), na área da História cultural do século XX, com enfoque no período do Estado Novo. Tem-se dedicado ao estudo das políticas e organismos culturais do Estado Novo, com enfoque no SPN/SNI; aos estudos folcloristas portugueses nos séculos XIX e XX, em ligação com questões da identidade nacional; ao cinema português no Estado Novo, e, ultimamente, às questões do turismo no século XX.

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Published

2017-06-05

How to Cite

Ribeiro, C. (2017). The Nation’ aesthetic education and António Ferro’s “Good Taste Campaign” (1940-1949). Estudos Ibero-Americanos, 43(2), 289–302. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2017.2.24663

Issue

Section

Dossier: History, Everyday Life and Social Memory: the common life under dictatorships in the 20th. century