Master’s Degree in Social Work in Portugal

Impacts of the Bologna Process on Study Plans in the Last Decade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.39954

Keywords:

Social Work, Bologna's Process, Higher Education, Master

Abstract

This paper seeks to analyze the reorganization of Portuguese higher education under the Masters in Social Work, and the impacts that the study plans of this level of education suffered after the adjustments of the Bologna Process. The work focuses on the master courses created before this process and in sequence, on the adjustments made in the study plans of the courses after Bologna. Higher education, especially Social Work´s postgraduate education, the object of study in this article, is problematized from its limits and possibilities as part of a strong and emancipatory education policy, capable of promoting social transformation. At first, we tried to analyse the processes of adaptation to the Bologna Process, and at a second moment, we tried to explain the repercussions of the evaluation and accreditation of Higher Education in the current Masters courses in Social Work that were adapted to the new education system. In conclusion, we can perceive an extensive suppression of contents, reflected by the creation and distribution of different and technicists subjects in the study plans, in order to accelerate and make teaching in the Master in Social Work increasingly technical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caren de Lima Teixeira, Instituto Superior Miguel Torga (ISMT), Coimbra, Portugal..

Mestre em Serviço Social pelo Instituto Superior Miguel Torga (ISMT), em Coimbra, Portugal; licenciada em Serviço Social pela Universidade de Coimbra, em Coimbra, Portugal; assistente social na Cáritas Diocesana de Coimbra, em Portugal.

References

ALMEIDA, João F; PINTO, José M. A investigação nas ciências sociais. Lisboa: Presença, 1980.

ALMEIDA, Leandro et al. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 17, n. 3, p. 899-920, nov. 2012. Disponível em: http://ref.scielo.org/jygskk. Acesso em: 15 nov. 2019.

ALVES, Mariana G. A Inserção Profissional de Diplomados de Ensino Superior numa perspectiva educativa: o caso da Faculdade de Ciências e Tecnologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian: Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2007.

BAPTISTA, Myrian V. A produção do conhecimento social contemporâneo e sua ênfase no Serviço Social. Cadernos ABESS – A Produção do Conhecimento e o Serviço Social, São Paulo, n. 5, p. 84-95, 1992.

BRANCO, Francisco. Investigação em Serviço Social em Portugal: Trajectórias e Perspectivas. Locus SOCI@L, Lisboa, n. 1, p. 48-63, 2008.

DGEEC. Diplomados em instituições de ensino superior por subsistema de ensino, por estabelecimento/curso, área de educação e formação e sexo no ano lectivo de 2009-2010. Lisboa: Direção Geral de Estatísticas da Educação e Ciência, 2010. Disponível em: https://www.dgeec.mec.pt/np4/EstatDiplomados/. Acesso em: 14 ago. 2019.

DGEEC. Diplomados em estabelecimentos de ensino superior por subsistema de ensino, por estabelecimento/ curso, área de educação e formação e sexo no ano letivo de 2010/11. Lisboa: Direção Geral de Estatísticas da Educação e Ciência, 2011. Disponível em: https://www.dgeec.mec.pt/np4/EstatDiplomados. Acesso em: 14 ago. 2019.

DUARTE, Telma. Formação de 1º Ciclo em Serviço Social após adequação ao Processo de Bolonha em Portugal. 2009. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Instituto Superior Miguel Torga, Coimbra, 2009.

EACEA P9 Eurydice. Higher Education in Europe 2009: Developments in the Bologna Process. Bruxelas: Comissão Europeia, 2009. Disponível em: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/EURYDICE/82/1/Eurydice-HigherEducationinEurope-2009_594821.pdf. Acesso em: 20 set. 2019.

EHEA. The Bologna Declaration of 19 June 1999. Italia: The European Higher Education Area. Disponível em: http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.

FCT. Apoios. Lisboa: Fundação para a Ciência e a Tecnologia. [2000?]. Disponível em: https://www.fct.pt/apoios. Acesso em: 20 jan. 2020.

GPEARI. Diplomados no Ensino Superior [2000-2001 a 2006-2007]. Lisboa: Gabinete de Planeamento, Estratégia, Avaliação e Relações Internacionais (MCTES), 2009.

GE3S. Declaração de Bolonha. Grupo de Missão para o Espaço Europeu de Ensino Superior. Coimbra: Universidade de Coimbra, [2000?]. Disponível em: http://www.uc.pt/ge3s/pasta_docs/decl_bolonha. Acesso em: 20 nov. 2019.

IACOBUCCI, Gabriele. O Processo de Bolonha: um modelo europeu de reforma do ensino superior? – O impacto nas outras regiões do mundo (o caso da América Latina e do Brasil). 2012. Dissertação (Mestrado em Estudos Europeus) – Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2012.

IAMAMOTO, Marilda V. Renovação e Conservadorismo no Serviço Social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

ISSSL. Regulamento do curso de Mestrado em Serviço Social no ISSSL. Revista Intervenção Social, Lisboa, n. 9, p. 89-95, 1994.

MACEDO, Brian. O Processo de Bolonha: Discursos e dinâmicas da reformulaçã o educacional nas universidades da União Europeia. Algumas reflexões. Debate a Europa, Aveiro, n. 16, p. 209-219, jan./jun. 2017. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/jspui/bitstream/10316.2/41336/6/O%20processo%20de%20Bolonha.pdf?ln=pt-pt. Acesso em: 20 nov. 2019.

MARINHO, Catarina. A Contribuição do Ensino a Distância (EaD) para o alcance dos objetivos do Processo de Bolonha no Espaço Europeu. In: VALE, A. A; PEREIRA, L. D. (org.). Ensino a distância na formação em Serviço Social: análise de uma década. Rio de Janeiro: E-papers, 2019. p. 70-90.

MARTINS, Alcina. Serviço Social e Investigação. In: NEGREIROS, Maria Augusta Geraldes et al. Serviço Social, Profissão & Identidade. Que trajectória? Lisboa, São Paulo: Veras Editora, 1999. p. 45-63

MARTINS, Alcina; TOMÉ, Maria Rosa. Regressividade no Serviço Social Português: impactos de Bolonha e da austeridade na formação e no trabalho. In: ALVES, M. G., TORRES, L. L., DIONÍSÍO, B., ABRANTES, P. A Educação na Europa do Sul. Constrangimentos e desafios em Tempos Incertos. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2016. p. 329-350.

MELO, Ana Luísa P. S. O Impacto do Processo de Bolonha na Formação de Professores de Educação Visual e Tecnológica. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2012.

MCES. Processo de Bolonha. Lisboa: Ministério da Ciência e do Ensino Superior, 2005. Disponível em: http://docplayer.com.br/1964492-Processo-de-bolonha-processo-de-bolonha.html. Acesso em: 3 jun. 2019.

MOURO, Helena; SIMÕES, Dulce. 100 anos de Serviço Social. Coimbra: Quarteto, 2001.

NETTO, José Paulo. Capitalismo Monopolista e Serviço Social. São Paulo: Cortez, 1992.

OLIVEIRA, Terezinha. Origem e memória das universidades medievais: a preservação de uma instituição educacional. Revista Varia História, Belo Horizonte, v. 23, n. 37, p. 113-129, jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-87752007000100007&script=-sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 2 jun. 2019.

PORTUGAL. Lei nº 46 de 14 de outubro de 1986. A Lei de Bases do Sistema Educativo. Estabelece o quadro geral do sistema educativo. Diário da República, I Série, n. 237, 1986.

PORTUGAL. Lei nº 108 de 24 de setembro de 1988. Define as autonomias das universidades. Assembleia da República. Diário da República, n. 222/1988, Série I, 1988.

PORTUGAL. Lei nº 49 de 30 de agosto de 2005. Segunda alteração à Lei de Bases do Sistema Educativo e primeira alteração à Lei de Bases do Financiamento do Ensino Superior. Diário da República, n. 166, Série I-A, 2005.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Despacho nº 10543 de 11 de maio de 2005. Foram aprovados os princípios reguladores de instrumentos para a criação do espaço europeu de ensino superior. Entre estes princípios constam os que se referem ao sistema europeu de transferência de créditos (european credit transfer system). Lisboa: Ministério da Educação, 2005.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 74 de 24 de março de 2006. Aprova o regime jurídico dos graus e diplomas do ensino superior. Diário da República, n. 60, I Série-A, 2006.

PORTUGAL. Lei nº 38 de 16 de agosto de 2007. Aprova o Regime Jurídico da Avaliação do Ensino Superior. Diário da República, 1ª Série, n. 157, 2007.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 369 de 5 de novembro de 2007. Cria a Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior e aprova os respectivos estatutos. Diário da República, 1ª Série, n. 212, 2007.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 107 de 25 de junho de 2008. Altera o regime jurídico dos graus e diplomas do ensino superior. Diário da República, 1ª Série, n. 121, 2008.

ROSA, Maria J; CHITAS, Paulo. Portugal: os Números. Lisboa: Editora Fundação Francisco Manuel dos Santos, 2010.

SANTOS, Boaventura S; FILHO, Naomar A. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2009.

SANTOS, Cláudia. M; MARTINS, Alcina. A formação do assistente social em Portugal: tendências críticas em questão. Revista Katálysis, Florianópolis, v.19, n. 3, p. 324-332, 2016.

TEIXEIRA, Caren de Lima. Cursos de Mestrado em Serviço Social em Portugal: impactos do Processo de Bolonha e as alterações nos planos de estudos na última década. 2020. Dissertação (Mestrado) – Instituto Superior Miguel Torga, Coimbra, 2020.

TOMÉ, Maria Rosa. O Processo de Bolonha e o Serviço Social em Portugal: os desafios à formação e à profissão. [2007?]. Disponível em: http://www.cpihts.com/PDF02/Rosa%20Tom%c3%a9.pdf. Acesso em: 3 jun. 2019.

Published

2021-12-29

How to Cite

Teixeira, C. de L. (2021). Master’s Degree in Social Work in Portugal: Impacts of the Bologna Process on Study Plans in the Last Decade. Textos & Contextos (Porto Alegre), 20(1), e39954. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.39954