Current Trends in Teaching Social Work Fundamentals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2019.2.35948

Keywords:

Fundamentals. Social Work. Pedagogical Projects.

Abstract

The article, the result of postdoctoral research, analyzes the teaching of the Fundamentals of Social Work, considering the current trends related to training at the Brazilian level and those expressed in the formative operability within the Academic Training Units. This is a documentary research carried out in the Pedagogical Projects of the selected Courses of the South, Southeast and Midwest. The definition of the sample was based on the demarcation of the oldest presential institution in each region, with a consolidated trajectory in the graduate and postgraduate levels. The results indicate that although the presential formation in Social Work tends to occur in private institutions and concentrated in the Southeast of Brazil, it is clear that the teaching of the Fundamentals is based on the dialectical and ontological character, characteristic of the nature of marxist, with notorious efforts to abandon the trichotomous conception of history, theory, and method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marileia Goin, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF

Assistente Social pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006). Mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS, 2016). Pós-Doutora pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP, 2019). Docente do Curso de Serviço Social da Universidade de Brasília (UnB).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Proposta Básica para o Projeto de Formação Profissional. Recife: ABESS/CEDEPSS, 1995.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Diretrizes gerais para o Curso de Serviço Social (Com base no Currículo Mínimo aprovado em Assembleia Geral Extraordinária de 8 de novembro de 1996). Rio de Janeiro, 1996. Disponível em: http://www.abepss.org.br/files/Lei_de_Diretrizes_Curriculares_1996.pdf. Acesso em: 27 jul. 2019. https://doi.org/10.26512/ser_social.v14i30.12988

CARDOSO, Franci Gomes. Fundamentos Históricos e Teórico-Metodológicos do Serviço Social: tendências quanto à concepção e organização de conteúdos na implementação das diretrizes curriculares. Temporalis, Brasília, ano VII, n. 14, p.31-53, jul.-dez. 2007.

GOIN, M. Fundamentos do Serviço Social na América Latina e no Caribe: conceituação, condicionantes sócio-históricos e particularidades profissionais. Campinas/SP: Papel Social, 2019.

IAMAMOTO, Marilda Vilella. Renovação e conservadorismo no Serviço Social: ensaios críticos. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

IAMAMOTO, Marilda Vilella; CARVALHO, Raul de. Relações sociais e Serviço Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. 25. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

IAMAMOTO, Marilda Vilella. A formação acadêmico-profissional no Serviço Social brasileiro. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 120, p. 609-639, out./dez. 2014. https://doi.org/10.1590/0101-6628.001

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística da educação superior: graduação. Brasília, 2017. Disponível em: http://inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 25 set. 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000200007

MOTA, Ana Elizabete. 80 anos do Serviço Social brasileiro: conquistas históricas e desafios na atual conjuntura. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 128, p. 39-53, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n128/0101-6628-sssoc-128-0039.pdf. Acesso em: 01 set. 2019. https://doi.org/10.1590/0101-6628.092

NETTO, José Paulo. Para uma história nova do Serviço Social no Brasil. In: SILVA, Maria Liduína de Oliveira (org.). Serviço Social no Brasil: história de resistências e de ruptura com o conservadorismo. São Paulo: Cortez, 2016. https://doi.org/10.1590/0101-6628.080

SIMIONATTO, Ivete. Fundamentos históricos e teórico-metodológicos do Serviço Social. Temporalis, Brasília, ano IV, n. 8, p. 31-42, jul.-dez. 2004.

YAZBEK, Maria Carmelita. Fundamentos históricos e teórico-metodológicos do Serviço Social. In: CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS); Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS). Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS/ABEPSS, 2009. p. 143-163. https://doi.org/10.1590/0101-6628.140

YAZBEK, Maria Carmelita. Fundamentos Históricos e Teórico-metodológicos e as tendências contemporâneas no Serviço Social. In: GUERRA, Yolanda et al. Serviço Social e seus fundamentos: conhecimento e crítica. Campinas/SP: Papel Social, 2018. p. 47-84. https://doi.org/10.20396/sss.v9i2.8634892

Published

2019-12-31

How to Cite

Goin, M. (2019). Current Trends in Teaching Social Work Fundamentals. Textos & Contextos (Porto Alegre), 18(2), e35948. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2019.2.35948

Issue

Section

Serviço Social no Brasil e em Cuba