Telenovelas: origens, evolução e aspectos comerciais
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.2.22016Keywords:
Telenovela, Mídia, Consumo, Merchandising editorial.Abstract
A telenovela brasileira é um produto cultural que transmite valores e estilos de vida. Ela é um produto que visa o entretenimento e eventuais explosões de consumo, geradas pelas telenovelas, são consequências do sucesso desse tipo de ficção junto ao seu público espectador e suas origens remontam à peças publicitárias de produtos de higiene e beleza veiculadas nas rádios em meados do século XX. A relação entre as novelas e os telespectadores funciona como um caminho de duas vias, onde informação e consumo, referência e reprodução estão num ciclo constante, potencializado pelas redes sociais. A relação entre telenovelas e os diversos tipos de consumo é o que se propõe abordar neste artigo.
References
BLESSA, Regina. Merchandising no ponto-de-venda. São Paulo: Atlas, 2011.
BLOG [da] ALPHORRIA. Disponível em: <http://www.blogalphorria.com.br/>. Acesso em: dez. 2013.
FANPAGE [da] ALPHORRIA. Disponível em: <https://www.facebook.com/UniversoAlphorria?fref=ts>. Acesso em: dez. 2013.
FILHO, Daniel. O circo eletrônico: fazendo TV no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
JOST, François. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.
KEHL, Maria Rita; SIMÕES, Inimá F.; COSTA, Alcir Henrique da. Um país no ar. São Paulo: Brasiliense, 1986.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia Das Letras, 2006.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de e GÓMEZ, Guillermo Orozco (coord.). Memória social e ficção televisiva em países ibero-americanos: anuário Obitel 2013. Porto Alegre: Sulina, 2013.
MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
Mídia Dados Brasil 2013. Disponível em: <https://mdb2013.bbi.net.br/>. Acesso em: jul. 2013.
MINHA NOVELA. São Paulo: Abril, 1999 -. Mensal. ISSN 1517-0179. N. 741.
ORTIZ, Renato et. al. A moderna tradição brasileira. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 2001.
ORTIZ, Renato. Telenovela: história e produção. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.
PHILLIPS, Simon. LICENSING AUTHORITY: TV product placement hits international snag. Promotions& Incentives, London, May, 2005. Disponível em: <http://search.proquest.com/docview/232096887?accountid=8034>. Acesso em: 31 maio, 2012.
SOBRAL, Eliane. Emissoras de TV do Brasil ampliam licenciamento de marcas. NoticiasFinancieras, Miami, sep. 9, 2005. Disponível em: <http://search.proquest.com/docview/465958539?accountid=8034>. Acesso em: 23 maio, 2012.
SOLOMON, Michael R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman, 2011. p. 129-131.
SOUTO MAIOR, Marcel. Almanaque TV Globo. São Paulo: Globo, 2006.
TITITI. São Paulo: Abril, 1997 -. Mensal. ISSN 1415-974-0. N. 792.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Sessões do Imaginário
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.