O duplo e a ilusão no filme Clube da Luta
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2014.2.18717Keywords:
duplo, pós-moderno, real-ilusãoAbstract
O objetivo deste artigo é refletir sobre a temática do duplo presente no filme Clube da Luta e sua relação com o corpo físico (indivíduo) e o fenômeno pós-moderno (sociedade), por meio da noção de ilusão. A insatisfação frente a existência é a força motriz da ilusão, que consiste em duplicar o que é único para se proteger de um real indesejável. Essa fórmula sintetiza, de certo modo, as representações postas em jogo na obra cinematográfica em questão.References
CAMUS, Albert. O Homem Revoltado. Rio de Janeiro: Record, 2008.
DURAND, Gilbert. Science de l’homme et tradition: Paris, Berg International, 1979.
FINCHER, David. O Clube da Luta. [DVD] EUA: 20th Century Fox, 1999.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Vol. XXI. Rio de Janeiro: Imago, Ed. Standard Brasileira das Obras Completas, 1974, p. 81-171.
KUBRICK, Stanley. Laranja Mecânica (Clockwork Orange). [DVD] Inglaterra: Warner Bros, 1971.
LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio. Lisboa: Relógio D'Água, 1989.
__________. A Felicidade Paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
Maffesoli, Michel. A Sombra de Dioniso: contribuição a uma sociologia da orgia. São Paulo: Zouk, 2005.
___________. Tempo das tribos: declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
PALAHNIUK, Chuck. Clube da Luta. Trad. Vera Caputo. São Paulo: Nova Alexandria, 2000.
RIBEIRO, Paulo Jorge. A era da frustração: melancolia, contra-utopia e violência em Clube da luta. Rev. Antropol. [online]. Vol.45, n.1, 2002, p. 221-241.
UNAMUNO, Miguel de. Do sentimento trágico da vida no homem e nos povos. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.