Uma ferramenta de autoria para o professor. O que é e o que faz
Abstract
O objetivo deste trabalho é descrever uma ferramenta de autoria voltada para a produção de materiais de ensino. Parte-se de uma diferenciação entre texto, hipertexto e atividade mediada por computador, caracterizando- se atividade como um artefato capaz de interagir com o usuário. Justifica- se o trabalho pela necessidade de capacitar o professor no uso dessa nova tecnologia, ainda pouco explorada em toda sua potencialidade. Faz-se um levantamento das principais ferramentas disponíveis para o professor, dos recursos que elas devem oferecer e das atividades que elas podem produzir. Seis tipos de atividades são analisadas em detalhe: (1) recuperação de texto, (2) cloze, (3) reordenação, (4) associação, (5) múltipla escolha e (6) perguntas abertas. As vantagens e limitações de uma ferramenta de autoria são também debatidas.
Palavras-Chave: Ferramenta de autoria. Ensino a distância. Produção de materiais.CALL.
Abstract
The objective of this paper is to describe a teacher authoring tool, aimed at designing teaching materials. Initially a difference is made between text, hypertext and computer-mediated activity, which is characterized as an artifact capable of interacting with the user. The study is justified by the need to empower teachers in the use of this new technology, seen as still unexploited in all its potentiality. The main tools, available for the teacher, are surveyed, including the features they offer and the activities they may produce. Six types of activities are analyzed in detail: (1) text recovery, (2) cloze, (3) reordering, (4) matching, (5) multiple choice, and (6) open questions. The advantages and limitations of an authoring tool are also discussed.
Key Words: Authoring tools. Distance learning. Materials design. CALL.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.