The creation of a Web-rádio as meaningful place for the teaching and learning of Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.41591

Keywords:

Web-radio, Teaching and learning of Portuguese, Literacies

Abstract

This text presents reflections on the teaching and learning of Portuguese in two classes of the final years of Basic Education of a Brazilian public school. Part of a bigger investigation – a project that produced two master’s dissertations and two doctoral theses, as well as other scientific products – which developed several actions of research, in this school. In this clipping, part of a doctoral thesis, we aim to present some data concerning the linguistic-discursive reflections of students in the context of the creation of a web-radio. For this purpose, the discursive genres seminar, summary, radio soap opera, interview and radio news are considered as objects of teaching. The theoretical framework is the enunciative-dialogic theory of Bakhtin and the Circle (2002, 2004), Volochínov (2013, 2017) allied to the theory of learning and development of Vygotsky (2004, 2007), to the discussions on multiliteracies (THE NEW LONDON GROUP, 1996), digital literacies (DUDENEY; HOCKLY; PEGRUM, 2016) and critical literacy, Freire (1987, 2000), Pereira (2009). The approached methodology was of qualitative aspect, of dialogic nature, of the type action research. The data revealed that the project contributed to the development of different literacy practices, those that refer to the use of digital media and those linked to the reflective analysis of language in different texts, contexts and discourses. Furthermore, the proposal to create a web-radio in a school context contributed to the interest of students with their learning and the interactions between peers promoted a collaborative and autonomous space.

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Author Biographies

Cláudia Graziano Paes de Barros, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, MT, Brasil/Projeto Brincadas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil. Pós-doutoramento em Educação pela Universidade de Lisboa, em Lisboa, Portugal. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), em Cuiabá, MT, Brasil. Professora-pesquisadora do Projeto “Brincadas” do Grupo de Pesquisas LACE, do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil. 

Nádia Cristina da Silva Araújo, Secretaria de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT), Rondonópolis, MT, Brasil.

Doutora em Estudos de Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), em Cuiabá, MT, Brasil. Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso, em Cuiabá, MT, Brasil. Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação (SEDUC-MT). Professora de cursos de extensão na área de Língua Portuguesa no EducaCenter, em Rondonópolis, MT, Brasil.

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Published

2022-09-23

How to Cite

Barros, C. G. P. de, & Araújo, N. C. da S. (2022). The creation of a Web-rádio as meaningful place for the teaching and learning of Portuguese. Letras De Hoje, 57(1), e41591. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.41591

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