The Cage”, by Augusta Faro

(des)incarceration of feminine in domestic environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40022

Keywords:

Marginal literature, Fantastic fiction, Discordant voices, Subversion

Abstract

The text analyses the short story The Cage, written by the contemporary writer Augusta Faro, from a feminist aesthetics. The narrative is situated within the scope of marginal women's literature, as, in a way, the writings are on the margin of the literary canon system. It also aim to reflect the female condition and gender violence, emphasizing the different aspects assigned to women and the different types of violence experienced by them, evidencing the possibility of rupture and objection to the perverse logic of patriarchy. The analysis reveals the breaking of stereotypes and the subversion of hegemonic patterns set for the female from the portrait of the fourth generation, that opposing to the structural sexism, empower itself, achieves the freedom and the autonomy for managing their lives and make their own choices. To promote a discussion, we based our analysis on the studies of Betty Friedan (2020), Helleith Safiotti (2015), Júlio Cortázar (2006), Nádia Gotlib (1990/2004),  Ricardo Piglia (2004), Simone de Beauvoir (1990a; 1990b), Wayne Booth (1980), among others. We conclude that the short story analyzed enable the readers, especially the female audience, a reflection on the different types of women imprisonment and, in  a special way and with an aesthetical beauty, possibilities of rupture and transgression of perverse enclosures of feminine that still exists nowadays in the sociological, ideological and moral contexts.     

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla de Quadros, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, BA, Brasil.

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Mestre em Literatura e Diversidade Cultural pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), em Santo Antônio de Jesus, BA, Brasil; e da Rede de Educação do Estado da Bahia.

Sineia Silveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, BA, Brasil.

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Mestre em Memória, Cultura e Desenvolvimento Regional pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus V, em Santo Antônio de Jesus, BA, Brasil.

References

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. 7. ed. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990a.

BEAUVOIR, Simone. A velhice. Tradução de Maria Helena Franco Monteiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990b.

BOOTH, Wayne. A retórica da ficção. Tradução de Maria Teresa H. Guerreiro. Lisboa: Arcádia, 1980.

BRASIL, Lei nº 11.340, de 07 de agosto de 2016. Lei Maria da Penha. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11340.htm. Acesso em: 6 jun. 2018.

BUENO, Samira Bueno (ed.). Violência doméstica durante a pandemia de Covid-19. In: Forum Seguranca. 2020. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2018/05/violencia-domestica-covid-19-v3.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020

CHIAPPINI, Lígia. Do Beco ao Belo: dez teses sobre o regionalismo na literatura. In: CRISTÓVÃO, Fernando; FERRAZ, Maria de Lourdes; CARVALHO, Alberto. Nacionalismo e Regionalismo nas literaturas lusófonas. Lisboa: Cosmos, 1997. p. 35-42.

CORTÁZAR, Júlio. Valise de cronópios. São Paulo: Perspectiva, 2006.

DALCASTAGNÉ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo, RS: Editora Horizonte; Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2012.

DEL PRIORE, Mary. Sobreviventes e guerreiras: uma breve história das mulheres no Brasil: 1500-2000. São Paulo: Planeta, 2020.

FARO, Augusta. A friagem. São Paulo: Global, 2001.

FRIEDAN, Betty. A mística feminina. 1. ed. Tradução de Carla Bitelli; Flávia Yacubian. Rio de Janeiro: Rosas dos Tempos, 2020.

GOTLIB, Nádia Batella. Teoria do conto. 11. ed. São Paulo: Ática, 2006. 95 p. (Princípios 2).

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça, interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo soc., São Paulo, v. 26, n. 1, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/LhNLNH6YJB5HVJ6vnGpLgHz/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2020.

MOTTA, Alda Britto da (org.). Idade e solidão: a velhice das mulheres. Revista Feminismos, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 88-96, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30390/0. Acesso em: 10 out. 2020.

PIGLIA, Ricardo. Formas breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2015.

SARDENBERG, Cecília. Caleidoscópios de gênero: gênero e interseccionalidades na dinâmica das relações sociais. Mediações: Revista de Ciências Sociais, Paraná, v. 20, p. 56-96, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/28014. Acesso em: 10 out. 2020.

SILVA JUNIOR, Elton Luiz Tibes da (ed.). Crime de feminicídio aumenta na pandemia. In: Jusbrasil. 2020. Disponível em: https://eltontibesjr.jusbrasil.com.br/noticias/1110547955/crime-de-feminicidio-aumenta-na-pandemia. Acesso em: 15 jan. 2021

Published

2021-11-09

How to Cite

Quadros, C. de, & Silveira, S. (2021). The Cage”, by Augusta Faro: (des)incarceration of feminine in domestic environment. Letras De Hoje, 56(2), 357–368. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40022

Issue

Section

O Conto Brasileiro Contemporâneo de Autoria Feminina