The decentering writing of Carolina Maria de Jesus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.4.33167

Keywords:

Decentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.

Abstract

Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) as
a “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Paiva Coronel, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS

Doutora. Professora na Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Rio Grande, RS, Brasil.

References

BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. 2. ed. São Paulo: Edusp: 1998.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephrain F. Alves. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

FERNANDEZ, Raffaella. Processo criativo no espólio literário de Carolina Maria de Jesus. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas. Programa de Pós-Graduação em Teoria e História Literária, Campinas, 2015. https://doi.org/10.20396/ccfenf1201831

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Que negro é esse na cultura negra? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 317-330. 36. ??????????

HALL, Stuart. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006b.

JESUS, Maria Carolina de. Quarto de despejo. 9. ed. São Paulo: Ática, 2007.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephrain F Alves. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

LAJOLO, Marisa. A leitora do quarto dos fundos. Leitura: Teoria e prática, Campinas, Mercado Aberto, n. 25, p. 10-18, jun. 1995.

MCLUHAN, Herbert. A Galáxia de Gutenberg. São Paulo: Nacional, 1962.

MENDES, José Manuel. O desafio das identidades. In: SANTOS, Boaventura Souza de. A globalização e as ciências sociais. São Paulo: Cortez, 2002. p. 503-540.

SANTOS, Boaventura Souza de (org.). A globalização e as ciências sociais. São Paulo: Cortez, 2002.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção para um novo senso comum, v. 4). https://doi.org/10.7476/9788578791209.0005

Published

2019-12-31

How to Cite

Coronel, L. P. (2019). The decentering writing of Carolina Maria de Jesus. Letras De Hoje, 54(4), 459–465. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.4.33167

Issue

Section

Formas e efeitos do descentramento na ficção contemporânea