By the surface of the world: objects and memory in contemporary Brazilian literature
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.4.33008Keywords:
memory, objects, contemporary Brazilian narrative.Abstract
The experts in fake paintings tell us that it is not the face or the hand of the portrayed that betrays the forger – she will have taken all precautions in these features. Her mistake will appear in an unimportant detail, perhaps in the dress or curve of an ear, where she will feel more at ease and, without realizing it, will leave a signature: her own brushstroke. Abandoning, then, the focus on the plot, or the protagonists of the narratives, I try to think contemporary Brazilian literature from elements considered secondary, if not irrelevant: the objects that make up the scene. Their meanings, often evocative of the memory of the characters or their relatives, mark the situation of men and women in the contemporary world and reveal something about the authorial perspective. This text, inspired by different narratives and even in the visual arts, is a brief journey through the concerns that underlies this reflection.
Downloads
References
APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas: a mercadoria sob uma perspectiva cultural. Tradução Agatha Bacelar. Niterói: EduFF, 2008 [1986].
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo/Porto Alegre: Edusp/Zouk, 2007 [1979].
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Belo Horizonte: Mazza, 2006.
FIGUEIREDO, Rubens. Passageiro do fim do dia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HALL, Stuart. Que ‘negro’ é esse na cultura negra?. In, Da diáspora: identidades e mediações culturais. Org. Liv Sovik. Tradução Adelaine La Guardia Resende et al. Belo Horizonte/Brasília: Editora UFMG/Representação da UNESCO no Brasil, 2003 [1998].
HIDALGO, Luciana. Arthur Bispo do Rosário: o senhor do labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
REZENDE, Maria Valéria. Outros cantos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
RUFFATO, Luiz. Eles eram muitos cavalos. São Paulo: Boitempo, 2001.
LINS, Paulo. Cidade de Deus. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MIGUEL, Salim. As confissões prematuras. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1998.
MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre cultura material. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996. [1994].
PATROCÍNIO, Stela. Reino dos bichos e dos animais é o meu nome. Org. Viviane Mosé. Rio de Janeiro: Azougue, 2001.
RODRIGUES, Maria Daniela Filipe. A escala das coisas: circulação de objectos em redes migratórias cabo-verdianas. Dissertação de mestrado. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2012.
RUBIANO, Elkin. Réquiem NN, de Juan Manuel Echavarría: entre lo evidente, lo sugestivo y lo reprimido. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, v. 12, n. 1, p. 33-45, enero-jun. 2017.
STALLYBRASS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memória, dor. Org. e tradução Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
TERRON, Joca Reiner. Noite dentro da noite. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Sites:
https://www.janinemoraes.com/#/ocupacao-maria-da-penharesiste/
http://fred-ramos.com/site/view/id/3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.