The other in Paulo Leminski

Authors

  • Adriane Cherpinski Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Evely Vânia Libanori Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.1.30871

Keywords:

Paulo Leminski. Outridade. Poetry.

Abstract

Poetic cutouts of Paulo Leminski’s The Ex-Stranger, serve as a point of analysis of the otherness, which is constituted by the displacement of the being into the interior. By abandoning his conditions of common sense, mankind finds in poetry the possibility of identifying meanings that are often unspeakable at the level of language. The otherness lasts the moment sufficient to capture these senses and cause the surprise that results in the stupefaction of the obvious, of the obvious. This is a theoretical bibliographical study that corresponds to the analytical approach centered on the otherness. The final considerations reveal the transit of the lyrical self in the path of displacement for otherness and its return to everyday conditions. The term otherness is used by Octavio Paz in the work The bow and the lyre to designate the “other” in the human being, that is, himself; this “other” that causes self-strangeness and questions one’s identity, first by revulsion, then by fascination and, lastly, by vertigo. The “other” who is also “I”, is the double trying to capture but that escapes, giving sense to the solitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Cherpinski, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Letras (UEM). Mestre em Letras na área de concentração em Interfaces entre Língua e Literatura, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) – (2013). Graduada em Letras Português e suas Literaturas (2006) pela UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste, pós graduada em Literatura e Contemporaneidade (2008) e em Gestão Escolar (2011) também pela UNICENTRO. É docente efetiva em Língua Portuguesa na Educação Básica (SEED - Secretaria de Estado da Educação do Paraná). Leciona na FACULDADE CENTRO OESTE DO PARANÁ (FACEOPAR), desde agosto de 2012. Dedica-se aos estudos da ecocrítica, especialmente no campo da literatura brasileira, com ênfase em Clarice Lispector.

Evely Vânia Libanori, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professora do Departamento de Teorias Linguísticas e Literárias da Universidade Estadual de Maringá desde 1997. Fez mestrado e doutorado na UNESP/Assis. Na Graduação trabalha Literatura Brasileira - Narrativa, e Práticas Metodológicas em Educação Literária. Na Pós-Graduação trabalha com romances latino-americanos e com o referencial teórico referente ao Existencialismo, Ecocrítica, Identidade humana e animal, Ética Animal. Está à frente do GAIA (Grupo de Atividades Interdisciplinares sobre os Animais), grupo de pesquisa cadastrado no CNPq e que estuda libertação animal, ética animal, veganismo. É coordenadora adjunta do Programa de Pós-graduação em Letras (PLE) desde setembro de 2012 até o presente momento. Orienta pesquisas na Graduação e na Pós-Graduação relacionadas a esses campos de estudo/conhecimento: Representação de Identidades na Literatura, Ética Animal, Representação Animal na Literatura, Clarice Lispector, Existencialismo. Em maio de 2014, lançou o livro de crônicas abolicionistas animalistas Nós, Animais.

References

BIEDERMANN, Hans. Dicionário ilustrado de símbolos. Trad. Glória Paschoal de Camargo. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1993.

LEMINSKI, Paulo. O ex-estranho. Org. Alice Ruiz S. e Áurea Leminski. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2009.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. Trad. Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

PELLEGRINI, Domingos. Passeando por Paulo Leminski. Curitiba, 2013.

Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/176716911/Passeando-Por-Leminski-De-Domingos-Pellegrini. Acesso: 19 maio 2018.

https://doi.org/10.20396/remate.v35i2.8645200

PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética. 8 ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.

Published

2019-06-25

How to Cite

Cherpinski, A., & Libanori, E. V. (2019). The other in Paulo Leminski. Letras De Hoje, 54(1), 3–9. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.1.30871

Issue

Section

Articles