Women Entrepreneurs Network’s Website: entrepreneurship, culture and self-images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30670

Keywords:

entrepreneurship, ethos, culture, women entrepreneurs, self-images.

Abstract

The article deals with the theme of entrepreneurship, especially the ethos of the entrepreneurial woman. It aims to analyse the representation of female entrepreneurship and identify the cultural aspects that are manifested in enunciative scenes and the discursive ethos in discursive material disclosed in the Women Entrepreneurs Network. The discursive analysis is based on the proposal of Maingueneau (1997, 2008a, b, 2011) and the construction of the corpus is based on content analysis guided by Bardin (2011). As a main result, one can deduce that the effective ethos is linked to the notion of female entrepreneurship through stereotyped scenes, where the woman is still in a peripheral position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Davila dos Santos, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Brasil.

Eliane: Doutoranda e mestra em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale. Especialista em Gestão de Pessoas e Gestão de Serviços. Graduada em Administração de Empresas.

Bolsista PROSUC/CAPES

Eliane: https://orcid.org/0000-0002-8298-7464

Contribuição para o artigo (conforme item específico)

Eliane: construção teórica, análise do corpus.

 

Gislene Feiten Haubrich, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Brasil.

Gislene: Doutoranda e mestra em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale, com estágio doutoral na Université de Strasbourg (PDSE/CAPES). Graduada em Comunicação Social na Universidade Feevale.

Bolsista PROSUC/CAPES

Gislene: https://orcid.org/0000-0002-2849-0086

Contribuição para o artigo (conforme item específico)

Gislene: revisões, construção metodológica, seleção do corpus e organização dos dados, análise do corpus.

References

AHL, Helene.J. The Making of the Female Entrepreneur: A Discourse Analysis of Research Texts on Women’s Entrepreneurship. 216f. 2002. Thesis of doctorate degree (Jonkoping International Business School), Jonkoping University, Sweden, 2002. Disponível em:

http://www.divaportal.org/smash/get/diva2:3890/FULLTEXT01.pdf. Acesso em: 10 fev. 2018.

BRUIN, Anne de; BRUSH, Candida G.; WELTER, Friederike. Introduction to the Special Issue: Towards Building Cumulative Knowledge on Women’s Entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory and Practice, Baylor University, v. 30, issue 5. p. 485-593, set. 2006. Disponível em:

http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1540-6520/issues. Acesso em: 20 fev. 2018.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1998.

DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

DOLABELA, Fernando. Oficina do empreendedor. A metodologia de ensino que ajuda a transformar conhecimento em riqueza. São Paulo: Cultura Editores Associados, 1999.

DORNELAS, Jose Carlos Assis. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro-RJ: Campus, 2012.

DRUCKER, Peter Ferdinand. Inovação e espírito empreendedor: práticas e princípios. São Paulo: Cengage, 2016.

FREITAS, Ernani Cesar. Cultura, linguagem e trabalho: comunicação e discurso nas organizaçõ es. Desenredo – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 7, n. 1, p. 104-126, jan./jun. 2011. Disponível em:

http://www.upf.br/seer/index.php/rd/article/view/1917. Acesso em: 07 fev. 2018.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 1. ed., 13ª reimp. Rio de Janeiro, RJ: Livros Técnicos e Científicos. Editora S.A., 2008.

GEM. Empreendedorismo 2017. Disponível em:

http://www.bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/70d1237672d36de1ba87890e4cb251cc/$File/7737.pdf. Acesso: 20 mar. 2018.

HISRICH, Robert D.; PETERS, Michael P.; SHEPHERD, Dean A. Empreendedorismo. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do Discurso. Trad. Freda Indursky. 3. ed. Campinas: Pontes, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. Organização de Sírio Possenti e Maria Cecilia Pérez de Souza-E-Silva. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2008a.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Traduçã o Sírio Possenti. São Paulo, SP: Parábola, Editorial, 2008b.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do Ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Org.). Ethos discursivo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 11-32.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

PORTAL MULHERES EMPREENDEDORAS. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/. Acesso em: 10 fev. 2018.

PORTAL REDE MULHERES EMPREENDEDORAS (PRME). Como ganhar dinheiro na Pascoa. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/ideias-paraganhar-dinheiro-na-pascoa/. Acesso em: 04 fev. 2018.

PORTAL REDE MULHERES EMPREENDEDORAS (PRME). Como escolher o local para abrir uma franquia. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/como-escolher-o-local-para-abrir-uma-franquia/. Acesso em: 04 fev. 2018.

PORTAL REDE MULHERES EMPREENDEDORAS (PRME). Como montar uma loja virtual com pouco dinheiro. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/como-montar-uma-loja-virtual-com-pouco-dinheiro/. Acesso em: 04 fev. 2018.

PORTAL REDE MULHERES EMPREENDEDORAS (PRME). Momento certo para empreender. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/momento-certopara-empreender/. Acesso em: 04 fev. 2018.

PORTAL REDE MULHERES EMPREENDEDORAS (PRME). A importância do bem-estar para desenvolver um bom trabalho. Disponível em:

https://www.mulheresempreendedoras.net.br/importancia-do-bem-estar-paradesenvolver-um-bom-trabalho. Acesso em: 04 fev. 2018.

PROJECT. Diana project. Disponível em:

http://www.babson.edu/Academics/centers/blank-center/global-research/

diana/Pages/home.aspx. Acesso em: 20 fev. 2017.

ROCHA, Décio; DEUSDARÁ, Bruno. Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória. In: Revista ALEA, v. 7, n. 2, jul.-dez., 2005 p. 305-322.

SANTOS, José Luiz de. O que é cultura. 14. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

SCHUMPETER, Joseph Alois. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Abril, 1982.

Published

2018-12-30

How to Cite

dos Santos, E. D., & Haubrich, G. F. (2018). Women Entrepreneurs Network’s Website: entrepreneurship, culture and self-images. Letras De Hoje, 53(3), 412–421. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30670

Issue

Section

Ethos Discursivo: Alcance, Desafios e Potencialidades