Editorial lusophonics: the possible discourse ethos of independent publishers
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.3.30653Keywords:
Independent editors. Ethos discursive. Lusophony.Abstract
We seek to find in this research, through the theoretical reflections of Maingueneau (2008) and Amossy (2005), the possible ethé discursives of the independent editors of Portuguese Language. From the documentary “Da minha língua vê-se o mar”, conducted by the researcher and corpus of this research, we analyzed the interviews with editors Alex Dau (Mozambique), Maria Mazarello (Brazil) and Vasco Santos (Portugal), in which it was possible to find the possible discursive ethos of the publishers collectively and singularly. We believe that the social role revealed by the deponents was to the evocation of the imaginary of the bondage and passion of the profession with the dreams of life, a predestination to the publishing profession. We see, then, that the distinctive criterion of “independent” is also that Mazza, Vasco and Alex, editors with shared ideas, utopia and resistance, can seek possible solutions to their concerns, bringing ethos of independence, resistance and credibility.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth (org.). Imagem de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vedal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010. https://doi.org/10.22409/geographia2009.v11i22.a13587
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003. https://doi.org/10.1515/9783110279818-153
BOURDIEU, Pierre. Una revolución conservadora en la edición. In: INTELECTUALES, política y poder. Eudeba: Buenos Aires, 2014.
CAEIRO, Leila Marli de Lima. Parceiros do MG TV: Voz da comunidade no telejornalismo mineiro – de quem é o discurso? 2016. 176f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens, Centro Federal de Educação Tecnológica de
Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. https://doi.org/10.5752/p.2175-5841.2018v16n51p1433
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2006.
DA MINHA língua vê-se o mar. Direção: Letícia Santana Gomes. Belo Horizonte, 2017. (102 min). Disponível em: https://vimeo.com/250715676. Acesso em: 5 jun. 2019.
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-25.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas (SP): Pontes, 1997.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez; 2004. https://doi.org/10.18309/anp.v1i12.518
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-25.
MARTINS, Moisés de Lemos. Apresentação: lusofonias – reinvenção de comunidades e combate linguístico-cultural. Disponível em: https://goo.gl/TV19su. Acesso em: 10 dez.2015.
MUNIZ JR., José de Souza. Girafas e bonsais: editores “independentes” na Argentina e no Brasil. 2016, 335f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. https://doi.org/10.29381/0103-8559/2019290134-42
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.