Designing classroom material to promote socialization and social change
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31366Palavras-chave:
classroom material, socialization, social change, communicative approach, critical literacy.Resumo
This paper will review the process of developing two units of a coursebook that aimed to promote socialization and social change. Teaching perspectives on the Communicative Approach and Critical Literacy are reviewed, advocating the possibility of linking both perspectives. The methods of dealing with the receptive and productive skills and three language systems – grammar, vocabulary, and pronunciation – are synthesized and reasons for supporting the choice of the activities in the units are given throughout the article. The results of this study suggest that the coursebook syllabus can bring together both the possibility of socialization, fostered by the Communicative Approach, and social change, encouraged by the Critical Literacy. Thus, coursebooks are important factors to promote students’ active citizenship.
*** Elaboração de material didático para promover socialização e mudança social ***
O objetivo deste trabalho é rever o processo de elaboração de duas unidades didáticas que almejam promover socialização e mudança social. As perspectivas de ensino da abordagem comunicativa e letramento crítico são revisitadas, defendendo a possibilidade de unir ambas perspectivas. Os métodos de trabalhar com as habilidades de produção e recepção de textos e, também, com três sistemas da língua – gramática, vocabulário e pronúncia – são sintetizados e, ainda, são apresentados os motivos que defendem a escolha das atividades ao longo das unidades. Os resultados do estudo sugerem que o programa dos livros didáticos pode abraçar tanto a possibilidade de socialização, promovida pela abordagem comunicativa, quanto a mudança social, incentivada pelo letramento crítico. Assim, livros didáticos são fatores importantes que impulsionam a cidadania ativa dos alunos.
Palavras-chave: material didático; socialização; mudança social; abordagem comunicativa; letramento crítico.
Downloads
Referências
AlKialbi, Ahmed Shakir 1998. The place of reading comprehension in Second Language Acquisition. Journal of Literature, Languages and Linguistics 6, pg. 14–21.
Azevedo, Adriana Maria Tenuta & Carneiro, Marisa Mendonça 2017. Teaching grammar in the English as a Foreign Language Classroom: an inductive perspective. In Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveira & Junia de Carvalho Fidelis Braga (orgs.) Inspiring Insights from an English Teaching Scene. Belo Horizonte: CEI, FALE/UFMG, pg. 82–102.
Azevedo, Adriana Maria Tenuta & Oliveira, Ana Larissa Adorno Marciotto 2011. Livros didáticos e ensino de línguas estrangeiras: a produção escrita no PNLD-2011/LEM. Linguagem & Ensino 14 (2), Pelotas, p. 315–336. Available at < file:///C:/Users/vinic/Downloads/30-81-1-PB.pdf> Last accessed in June, 2018.
Batstone, Rob 1994. Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Carneiro, Marisa Mendonça & Oliveira, Ana Larissa Adorno Marciotto 2017. Teaching Oral Skills in English as a Foreign Language. In: Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveira & Junia de Carvalho Fidelis Braga (orgs.) Inspiring Insights from an English Teaching Scene. Belo Horizonte: CEI, FALE/UFMG, pg. 103–120.
Cope, Bill. & Kalantzis, Mary 2015. The things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: Bill Cope & Mary Kalantzis (orgs.) A pedagogy of multiliteracies: Learning by design. London: Palgrave, pg. 1–36. Available at < http://neamathisi.com/_uploads/Things_You_Do_to_Know_Cope__Kalantzis_2015.pdf > Last accessed in June, 2018.
Daley, Elizabeth 2010. Expandindo o conceito de letramento. In: Trabalho em Linguística Aplicada 49 (2), pg. 481-491.
Fisher, Douglas & Frey, Nancy 2013. Engaging the Adolescent Learner: Fostering Classroom Discussion about Complex Ideas and Texts. Newark: International Reading Association. Available at:
http://www3.canisius.edu/~justice/CSTmodule-final/ira-e-ssentials-8039-fostering-classroom-discussion.pdf. Last accessed in June 2018.
Fraser, Helen 1999. ESL pronunciation teaching: Could it be more effective? Australian Language Matters 7 (4), pg.7-8.
Godoy, Sonia M. Baccarini de; Gontow, Cris & Marcelino, Marcello, 2006. English Pronunciation for brazilians: The Sounds of American English. São Paulo: Disal.
Johson, Keith 1994. Teaching declarative and procedural knowledge. In Grammar and the second language teacher. UK: Prentice Hall.
Ke, Zhou 2008. An inductive approach to English grammar teaching. HKBU Paper in Applied Language Studies 12.
Kumaravadivelu, B 2001. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly 35 (4), pg. 537-560.
Marcuschi, Luiz Antônio 2017. Oralidade e escrita. Signótica 9, pg. 119–145. Available at:
https://www.revistas.ufg.br/sig/article/view/7396/5262. Last accessed in June, 2018.
Marcuschi, Luiz Antônio 2002. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: Angela Paiva Dionisio, Anna Rachel Machado & Maria Auxiliadora Bezerra (orgs.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna.
Mattos, Andréa Machado de Almeida & Valério, Kátia Modesto 2010. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e interseções. Revista Brasileira de Linguística Aplicada 10 (1), pg. 135–158.
Mattos, Andréa Machado de Almeida 2015. Ensino de Inglês como Língua Estrangeira na Escola Pública: Letramentos, Globalização e Cidadania. Jundiaí: Paco Editorial.
Menezes de Souza, Lynn Mário & Monte Mór, Walkyria Maria 2006. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias - conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Básica. Available at:
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Last accessed in June, 2018.
Müller, Janete Inês 2010. Oficinas de letramento: Possíveis práticas para aprimorar a comunicação oral, a leitura e a escrita. In: Revista do professor 26 (104), pg. 25-29.
Nassaji, Hossein & Fotos, Sandra 2011. Teaching grammar in second language classrooms: integrating form-focused instruction in communicative context. New York: Routledge.
Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e 2004. Ensino de vocabulário. In: Deise Prina Dutra & Heliana Mello 2004. A Gramática e o vocabulário no ensino de inglês: novas perspectivas. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/UFMG.
Putthasupa, Prisna & Karavi, Premin 2010. Effects of inductive approach on teaching grammar in the Writing Course. The 2nd International Conference of Humanities and Social Sciences. Available at:
ftp://fs.libarts.psu.ac.th/research/conference/proceedings-2/3pdf/001.pdf . Last accessed in June, 2018.
Richards, Jack C 2015. Key issues in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Soares, Magda B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. In: Presença pedagógica 14 (18), pg. 23-37.
Thornbury, Scott, 1999. How to teach grammar. 4th printing. England: Longman.
Ur, Penny 1996. A course in language teaching: practice and theory. 18th printing. Cambridge: Cambridge University Press.
Wu, Yan 2013. Conversation Analysis - A Discourse Approach to Teaching Oral English Skills. International Education Studies 6 (5), Tangshan, pg. 87-91. Available at:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068406.pdf. Last accessed in June, 2018.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2019 BELT - Brazilian English Language Teaching Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a BELT - Brazilian English Language Teaching Journal como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.