Gender social identities in English textbooks through the perspective of English as a Língua Franca

Authors

  • Jessica Martins de Araujo Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Aparecida de Jesus Ferreira Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.1.30901

Keywords:

gender identity, English as a Língua Franca, textbook.

Abstract

Due to the importance of textbooks in teaching, this study analyzes English as a Língua Franca (Jenkins, 2006; Kalva and Ferreira, 2011; Gimenez, 2016) in relation to issues of gender identity (Auad, 2003; Louro, 2008) and racial identity (hooks, 1995; Gomes, 2005). The article analyses how white women and black women are represented in a selected collection of textbooks and how white women and black women are framed in the global context of English as a Língua Franca. The
methodology used is qualitative research (Godoy, 1995) based on documental analysis of textbooks (André, Ludke, 1986), using critical discourse analysis (Fairclough, 2001). We conclude that, in most cases, the images of women represented in these textbooks is that of white women who occupy more privileged social positions and who are native English speakers.

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Author Biographies

Jessica Martins de Araujo, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Mestranda em Estudos da Linguagem (UEPG), atualmente é bolsista CAPES. Graduada em Letras Português e Inglês pela UEPG-Universidade Estadual de Ponta Grossa

Aparecida de Jesus Ferreira, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Licenciada em Letras (UNIOESTE, Universidade Estadual do Oeste do Paraná), Mestre pela UNESP. Doutorado e Pós-Doutorado pela University of London (Inglaterra), professora do programa de mestrado e da graduação na UEPG. Foi professora do Ensino Fundamental e Médio e  escolas particulares de idiomas. Atuo nas áreas de Língua Inglesa e Prática de Ensino de Língua Inglesa, além de cursos de extensão. Integrante do GT da ANPOLL Formação de Educadores na Linguística Aplicada. Coordenadora do GEPLIS Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem e Identidades Sociais

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Published

2018-09-19

How to Cite

Martins de Araujo, J., & de Jesus Ferreira, A. (2018). Gender social identities in English textbooks through the perspective of English as a Língua Franca. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 9(1), 74–90. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.1.30901

Issue

Section

Article