Batracomyomachia and the parody of the heroic theme of the wearing the weapons
Between permanences and reinterpretations of epic canons in antiquity
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3748.2021.1.39465Keywords:
Epic motifs, Parody, BatracomyomachiaAbstract
In this paper, we aim, through the analysis of the burlesque poem Batracomyomachia, to present the correspondences with the Homeric poem, Iliad (8th century BC) from the conventional motifs of the epic genre. Batracomyomachia is a short poem, written in dactylic hexameters, that chronicles the battle between frogs and rats over the course of a day (dating from the 6th century BC to the 1st BC). We will, then, point out the issues concerning the authorship, which are far from any consensus. Next, we will discuss about the support and writing of the poem, as we note the relevance of the discussion for this work and, finally, we will analyze the topic of dressing and the description (ekphrasis) of weapons, having in view the permanence and re-writings of the Homeric language.
Downloads
References
CARLIER, Pierre. Homero. [S. l.]: Publicações Europa-América, 2008.
CASSON, Lionel. Bibliotecas do Mundo Antigo. São Paulo: Vestígio, 2018.
DUARTE, João Ferreira. Cânone. In: CEIA, Carlos. E-Dicionário de Termos Literários. Lisboa. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/prefix:c/. Acesso em: 4 dez. 2020.
ÉSOPE. Fablesy. Tradução de Émile Chambry. Paris: Les Belles Lettres, 1994.
ESOPO. Fábulas. 1. ed. Tradução de Neide Smolka. São Paulo: Moderna, 2012.
FANTUZZI, Marco; HUNTER, Richard. Tradition and Inovation in Hellenistic Poetry. Cambridge: University Press, 2005.
FINLEY, M.I. O Mundo de Ulisses. Lisboa: Presença, 1982.
FONSECA, Rui Carlos Reis. Epopeia e paródia na literatura grega antiga: recursos paródicos e imitação homérica na Batracomiomaquia. 2013. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, 2013.
GODARD, Barbara. “Intertextuality”. In: MAKARYK, I. R. (ed.). Encyclopedia of Contemporary Literary Theory: Approaches, Scholars, Terms. Toronto: University of Toronto Press, 1993. p. 568-572.
HARVEY, Paul. Dicionário Oxford de Literatura Clássica grega e latina. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1987.
HESÍODO. Teogonia: Trabalho e dias. São Paulo: Martin Claret, 2014.
HOMERO. Ilíada. Tradução de Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2013.
HOMERO. Ilíada. Tradução de Haroldo de Campos. São Paulo: Arx, 2002.
HOMERO. Odisséia 1 – Telemaquia. Tradução de Donaldo Schuler. Porto Alegre: L&PM, 2014.
HOMERO. Odisséia 2 – Regresso. Tradução de Donaldo Schuler. Porto Alegre: L&PM, 2014.
HOMERO. Odisséia 3 – Ítaca. Tradução de Donaldo Schuler. Porto Alegre: L&PM, 2014.
HOSTY, Mathew. The Mice of Ithaca: Homeric Models in the Batrachomyomachia. Mnemosyne, Leida, v. 6, p. 383-385, 2014.
LEITE, Leni Ribeiro. Épica II. Ovídio. Lucano e Estácio. Campinas: Editora Unicamp, 2016.
LIDDEL, Henry; SCOTT, Robert. Greek-English Lexicon. New York: American Book Company, 1996.
PEREIRA, M. H. da R. Fórmulas e epítetos na linguagem homérica. Alfa, São Paulo, n. 28, p. 1-9, 1984. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3662/3431. Acesso em: 24 jul. 2017.
PSEUDO-HOMERO. Batrachomyomachia. Tradução de António Maria do Couto. Lisboa: Tipografia de R. D. Costa, 1835.
PSEUDO-HOMERO. Batracomiomaquia – a batalha das rãs e dos ratos. Tradução de Fabricio Possebon. São Paulo: Humanitas/ FFLCH/ USP, 2003.
PSEUDO-HOMERO. Batracomiomaquia – a batalha das rãs e dos ratos. Tradução de Rodolfo Pais Nunes Lopes. Coimbra: Coleção Fluir Perene, 2008.
PSEUDO-HOMERO. Himnos homéricos; Batracomiomaquia. Tradução de Lucia Liñares e Pablo Ingberg. Buenos Aires: Losada, 2007.
RÜSEN, Jörn. Reconstrução do Passado. Brasília: Ed. Unb, 2010.
SHAFAN, Joseph. ESOPO. As Fábulas de Isopo. [Adaptado da obra de] Esopo. Tradução de A. J. C. Coelho. [S. l.], 2008. E-book.
SOUZA, Marcelo Miguel de. Os aspectos poético-musicais nas obras de Homero: multitextualidade e performance (Séc. VIII a.C.). 2017. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Goiás, Petrolina, 2017.
TEIXIDO, Ramón Torné. Aportaciones y notas sobre la difusón de la épica animalesca em manuscritos de la Batracomiomaquia hasta el S. XVI. Lectura y signo, Léon, p. 47-57, 16 jul. 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5771183. Acesso em: 4 ago. 2017.
THOMAS, Rosalind. Letramento e Oralidade na Grécia Antiga. São Paulo: Odysseus editora, 2005.
VIAL, Claude. Vocabulário da Grécia Antiga. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
VIDAL-NAQUET, Pierre. O mundo de Homero. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
VINE, B. Toward the Stylistic Analysis of the “Batrachomyomachia”. Mnemosyne, Leida, v. 39, p. 383-385, 1986. (Fourth Series)
WEBB, Ruth. Ekphrasis, Imagination and Persuasion in Ancient Rhetorical Theory and Practice. London: Ashgate, 2009.
ZANON, Camila Aline. A Ilíada de Homero e a Arqueologia. 2008. Dissertação (Mestrado em Arqueologia Clássica) – Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: www.teses.usp.br/teses/disponiveis/71/71131/tde-26032012.../3326322.pdf. Acesso em: 26 jul. 2019.
ZANON, Camila Aline. Os heróis se armam para a guerra (Ilíada, III, 328-338; XI, 15-48; XVI, 130-147; XIX, 367-395). Letras Clássicas, São Paulo, n. 8, p. 129-147, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/letrasclassicas/article/viewFile/82671/85630. Acesso em: 1 ago. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Oficina do Historiador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Oficina do Historiador implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Oficina do Historiador as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.