The construction of the theme of the double in Rubem Fonseca’s “O outro” and Geovani Martins’ “Espiral”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43344

Keywords:

double, theme, short story, literature and society, intertextuality

Abstract

In this paper, we analyze two short stories from contemporary Brazilian literature, Rubem Fonseca’s “O outro” and Geovani Martins’ “Espiral”, in order to investigate whether the theme of the double appears in both narratives, how this supposed construction takes place and what it is capable of yielding in interpretive terms. We consider the hypothesis that the composition of the theme of the double in the referred short stories is, in fact, perceptible, is mobilized by persecutory relationships, of a negative nature, between the first-person narrators and secondary characters within each plot and allows us to observe, among other things, the unveiling of socioeconomic disparities, literarily (re)constituted in the narratives.

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Author Biographies

Arthur Almeida Passos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Mestre em Literaturas de Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil; doutorando em Literaturas de Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil; bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Dayane Argentino Dias, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Licenciada em Letras - Português pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil; mestranda em Literaturas de Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil; bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

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Published

2022-11-17

How to Cite

Passos, A. A., & Dias, D. A. (2022). The construction of the theme of the double in Rubem Fonseca’s “O outro” and Geovani Martins’ “Espiral”. Navegações, 15(1), e43344. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43344