Memories of fear

The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43227

Keywords:

horror literature, memory, orality

Abstract

Throughout the centuries, Grotesque referred to the literary aesthetics as well as to the arts. One of the literary examples is Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos, a tale in which we aim to discuss as horror literature. Taking as the main objective the identification of Grotesque and the meaning behind it, we listed the concept of Horror, based on H. P. Lovecraft, memory and orality, based on Halbwacks, Bergson and Zumthor, respectively,aiming at the analysis of fragments of the tale. We hope, thus, on adding to the literary studies that deal with such themes.

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Author Biographies

Dalva de Souza Lobo, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil.

Doutora em Letras-Literatura brasileira pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), em São Paulo, SP, Brasil; com pós-doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil. Professora adjunta na Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Intersignos-Literatura, Linguagem, Tradução Intersemiótica e Formação Docente. Membro da Academia Lavrense de Letras-ALL.

Evandro de Andrade Furtado, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil.

Mestre em Letras-Literatura pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), em Lavras, MG, Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Intersignos-Literatura, Linguagem, Tradução Intersemiótica e Formação Docente.

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Published

2022-11-17

How to Cite

Lobo, D. de S., & Furtado, E. de A. (2022). Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos. Navegações, 15(1), e43227. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43227